عفونت ادراری

عفونت های دستگاه ادراری بسیار شایع است و تقریبا تمامی مردم دنیا در ‏دوره ای از زندگی خود به آن دچار می شوند. گاهی نیز گاهی باوها و بارها به عفونت ادراری مبتلاشده وداروهای متعددی را دریافت کرده اند.

‏دستگاه ادراری شامل دو بخش فوقانی و تختانی است. وقتی می گوییم فردی مبتلا به عفونت ادراری شده است، ابتدا باید از نظر آناتومی، عضو مشکوک به عفونت را شناسایی کرده وسپس اقدام به درمان آن عضو کنیم. دستگاه ادراری فوقانی شامل کلیه ها و حالب، و دستگاه ادراری تحتانی شامل مثانه، پروستات و پیشابراه است.

عفونت کلیه (پیلونفریت)

‏عفونت کلیه معمولادرطی چند ساعت تا چند روز ایجاد می شود و علائمی چون تب و لرز، تهوع، استفراغ، اسهال، تپش قلب، درد عمومی عضلات به ویژه در کمرو پشت دارد. البته این علائم مربوط به عفونت حاد کلیوی است و در مواردی که عفونت مزمن کلیه ایجاد شود علا ‏ئم بالا خفیف ترند. عفونت کلیوی را باید سریعا تشخیص داد تا پیش از اینکه به نارسایی کلیوی و عفونت خون منجر شود آن را درمان کرد.

‏پیش گیری

‏از بهترین راه های پیش گیری از عفونت ادراری، انجام آزمایشات کامل مربوطه است. در مواردی که ازعلائمی چون سوزش ادرار و تکرر ادرار و بی اختیاری ادرار و شب ادراری و تب و لرز شکایت دارید سریعا به پزشک مراجعه کنید تا پس از انجام ازمایشانت و معاینات عمومی به درمان آن بپردازد.

‏از استحمام در حمام های عمومی و دریای آلوده و استخرهای غیراستریل ‏باید پرهیز کرد‏. نظافت و بهداشت فردی به ویژه برای لباس های زیر بسیار مهم هستند، زیرا لباس های آلوده در عود عفونت ها دخالت عمده ای دارند.

‏در مواردی که یکی از زوجین عفونت اد‏راری داشته باشه، باید از تماس جنسی پرهیز کرد، و اگر دارای ناهجاری های مادرزادی باشد، به دلیل عود عفونت باید از را جراحی و یا درمان اساسی کرد.

در صورت وجود سگ کلیه یا انسداد و یا مثانه عصبی از را بایددرمان کنید.

‏درمان پزشکی

‏برای درمان عفونت ادراری باید در آغاز به تفکیک عضو عفونی شده پرداخت. در بیشترموارد در عفونت ادراری میکروبی به نام «‏اشریشیاکلی‏» وجود دارد که با قرص یا شربت سیپروفلوکساسین و یا کونریموکسازول بهبود می یابد اما گه گاه عفونت های دیگری چون کلیسیلا‏، پووتئوس وسود وموناس وسایر باکتری های گرم مثبت یا منفی و یا سوزاک و کلامید یا نیز حاکم هستند، که باید ترثسحات ادراری را کشت آزما یشگاهی داد و سپس آن را براساس پاسخ آنتی بیوگرام درمان کرد. داروهایی چون آمیکاسین، امپی سیلین، سفالوسپورین ها، نالیدیکسیک اسید، آموکسی سیلین، پر وبنسید، داکسی سایکلین و... در درمان عفونت های ادرا ری کاربرد بیشتری دارند. افلوکساسین و سیپروفلوکساسین هم بسیار مفیدند. ‏‏درمان با طب سنتی

‏مصرف ویتامین های گروه F,C,A,B کلسیم، منیزیم. رژیم گیاهان حاوی آنتی بیوتیک نظیر پیاز و شلغم، گ یاهان اسیدی کننده ادرار. مصرف تخم مرغ آب پز با کمی فلفل، نوشیدن آب ترب سیاه یا سفید با عسل، نوشیدن آب شلغم خام با عسل، نوشیدن عرق (گزنه 20 ‏گرم، برگ اوکالیپتوس 2 عدد، ریشه و برگ توت فرنگی 7 گرم، خار شتر 20 ‏گرم، کاکل ذرت 10 گرم) روزی سه لیوان. مصرف جوشانده سیر درشیر، سوپ (با پیاز و سیر و ساقه پیازچه به مقدار زیاد) و آب لیموترش. مصرف حبوبات، روغن زیتون، تنتور (سیر 5 ‏گرم، بولاغ اوتی 3 گرم، گزنه 7 گرم، رازیانه 3 گرم، اسطو خودوس 4 ‏گرم و تخم ترب 6 گرم) روزی سه بار هربار 20 ‏قطره با آب رقیق شود. ماست به همراه سیر،کمی فلفل قرمز، پیازچه با ساقه و پیاز خام دو وعده در روزمیل شوذ. روزی یک لیترکفیر میل شود، روغن ماهی، کباب ماهی، فیبرهای گیاهی (جهت برطرف کردن عفونت مجاری ادراری کودکان)، جوانه یونجه و زغال اخته در درمان بیماری مؤثرند.