پی بردن به اهمیت عمل

وقتی از انجام دادن تکالیف رفتاری طفره می روید، نکات زیرا به یاد آورید : * تنها راه برای آن بفهمید ترس های شما بی پایه و اساس هستند، رو به رو شدن با آنها است تا ببینید آیا واقعاً اتفاقی می افتد یا خیر.

* برای آن که احساس کنید روی خودتان کنترل دارید باید افکار، هیجانات و رفتارهای خود را با هم راه اندازی کنید. برای تحکیم فکرهای جدید خودتان باید به آنها عمل کنید.

* اضطراب تناقض آمیز است هر چه از چیزی بیشتر اجتناب کنید، ترسناک تر می شود پیام رفتار اجتناب این است که «وقتی از آن اجتناب می کنم، یعنی خطرناک است». این استدلال رفتاری است یعنی فکر کنید چون مضطرب هستید پس آن چیز اضطراب آور است.

* تغییر کردن در یک زمینه منجر به تغییر کردن در زمینه ای دیگر می شود. یکی اصل مهم در درمان شناختی - رفتاری این است که اصلاح یکی از سه مولفه فکر، هیجان و رفتار، اصلاح مولفه دیگر را آسان تر می کند. در نتیجه کار کردن روی هر سه مولفه، احتمال موفقیت را بالا می برد.

نگاهی جدید به کار روی رفتار

مواجهه را یک آزمایش در نظر بگیرید. یکی از اهداف چنین آزمایشی، فرضیه آزمایی است؛ برای مثال می خواهید ببینید آیا در فلان وضعیت، اتفاق مورد نظر رخ می دهد یا فلان چیز واقعاً‌ «غیر قابل تحمل» است. هدف دیگر، جمه آوری داده ها است؛ در این مرحله مثلاً می خواهید در وضعیت اضطراب آور یا بلافاصله بعد از قرار گرفتن در وضعیت اضطراب آور، افکار و احساسات تان را بسنجید.

شاید بپرسید اگر آزمایش جواب نداد چطور ؟ در این حالت نیز موفق شده اید چون دانش و درک شما از مشکل تان افزایش یافته است و دفعه بعد با آن بهتر کنار می آیید.

آزمایش ها «باخت ندارند» و همیشه مفید می باشند چون اعتبار افکارتان را می سنجید، دانش های جدیدی کسب می کنید، خطر می کنید، فنون خودیاری را تمرین می کنید و غیره.