بیشتر موارد درد دندان در کودکان و بالغین از پوسیدگی دندانی ناشی می شود. گاهی اولین علامت پوسیدگی احساس درد هنگام خوردن چیزی شیرین، سرد یا داغ است. تا زمان مراجعه به دندان پزشک می توانید این اقدامات را انجام دهید:

• با کمک مسواک و نخ دندان همه ذرات غذایی را از اطراف و بین دندان ها خارج کنید. می توانید برای مسواک زدن، از آب گرم استفاده کنید. • از خوردن غذا یا مواد داغ یا سردی که باعث برانگیخته شدن درد می شوند بپرهیزید. • یک داروی ضد درد معمولی مثل استامینوفن، ایبوپروفن یا آسپیرین مصرف کنید یا از مواد بی حس کننده موضعی فروش آزاد حاوی بنزوکائین و یا روغن میخک استفاده کنید. این داروها در اکثر داروخانه ها موجود هستند.

در دهه های گذشته، تعداد اندکی از مردم بعد از میانسالی هنوز از دندان های خود استفاده می کردند. امروزه بهبود مراقبت های دندانی و پیشرفت های دندان پزشکی، برای مردم این امکان را فراهم آورده است که مدت زمان بیشتری از دندان های خود استفاده کنند.

با وجود این، این موضوع به مشکل جدیدی منجر شده است به نام فساد ریشه که همان پوسیدگی ریشه دندان است. به کار بردن یک برنامه مادام العمر شامل مراقبت صحیح از دندان ها، تغذیه مناسب به منظور پبشگیری از بروز مشکلات دندانی و رعایت بهداشت دهان می تواند به پیشگیری از پوسیدگی ریشه کمک کند.

حفره های دندانی

علایم و نشانه ها

• درد خفیف یا تیز هنگام خوردن یا نوشیدن مواد شیرین، سرد یا گرم • درد دندان

بیشتر حفره ها حین معاینه دندان کشف می شوند. تشخیص و درمان زود هنگام پوسیدگی دندان باعث پیشگیری از بروز درد، صرفه جویی در هزینه و از همه مهم تر نجات دندان شما می شود. هرچه زودتر این حفره ها تشخیص داده شوند، در آینده به درد کمتری دچار خواهید شد؛ چون قسمت های خارجی دندان یعنی مینا و عاج بسیار کمتر از مغز دندان به درد حساسند.