در بسیاری افراد، دندان ها به طور منظم و طبیعی رشد می کنند. با وجود این، گاهی به دلیل عدم رشد مناسب پیش از تولد یا عوامل ژنتیکی و محیطی مشکلاتی رخ می دهد. خوشبختانه دندان سازی و جراحی نویم دهان در بیشتر موارد قادرند آثار این اختلالات رشد را به حداقل برسانند.

گیر افتادن دندان

علایم و نشانه ها

• درد لثه ها • عفونت مکرر دندان نیمه درآمده • بوی بد دهان • طعم ناخوشایند در دهان

در طول زندگی، دندان ها در سه نوبت از خلال لثه ها پدیدار می شوند. اولین بار در زمان خردسالی(دندان های شیری) ظاهر می شوند. باردوم هنگامی است که دندان های دایمی در اولین سال های مدرسه در می آیند. سومین مرتبه زمانی است که آخرین دندان ها- دندان های عقل (سومین آسیاب بزرگ)- ظاهر می شوند. این مرحله معمولاً در اوایل بزرگسالی رخ می دهد.

به طور مکرر دیده می شود که دندان های عقل به سختی بیرون می آیند. در بیشتر مواقع علت آن کوچک بودن فک است. این دندان ها ممکن است حین تلاش برای خروج بچرخند، جابجا و یا کج شوند این حالت می تواند باعث درد شود و اگر ذرات ریز غذا در بافت نرم لثه که دندان را احاطه کرده به دام افتند باعث عفونت می شود. درصورتی که دندان کج بیرون آید، می تواند دندان مجاور را هل داده و به آن آسیب بزند و موجب درد و احتمالاً تغییر نحوه جفت شدگی دندان ها شود.

تشخیص

گیر افتادگی دندان همیشه باعث ایجاد ناراحتی نمی شود اما در صورت بروز مشکل، احساس ناخوشایندی ایجاد می کند. اگر لثه های شما دردناک است یا هنگام گاز زدن غذا در نزدیک یا روی دندان های عقل یا سایر دندان هایی که به طور کامل ظاهر نشده اند، طعم ناخوشایندی را احساس می کنید ممکن است یک دندان گیر افتاده داشته باشید.

دندان ممکن است نسبتاً قابل رؤیت باشد و لثه اطراف آن عفونی شود. دندان گیر افتاده گاهی به سایر دندان ها فشارآورده و موجب درد می شود.

درمان

داروهای ضد درد فروش آزاد از قبیل استامینوفن، ایبوپروفن یا آسپیرین به تسکین درد ناشی از گیر افتادگی دندان کمک می کنند. شستشوی دهان با آب نمک گرم-مخلوطی از نصف قاشق چای خوری نمک در 250 سی سی آب گرم- نیز مفید است.

دندان پزشک دهان شما را از نظر وجود گیر افتادگی دندان بررسی می کند. ممکن است برای تشخیص محل دقیق دندان، نیاز به عکس اشعه X باشد. اگر دور دندان دچار عفونت شده باشد(التهاب لثه)، احتمالاً دندان پزشک یک نوع آنتی بیوتیک تجویز می کند.

درمان رایج دندان عقل گیر افتاده خارج کردن آن است . دندان عقلی که کج بیرون می آید مانع از جفت شدن مطلوب دندان ها روی هم می شود. تمیز کردن دندان های عقل مشکل است چون در انتهای دهان واقعند. این ویژگی آنها را مستعد پوسیدگی و ابتلا به بیماری لثه می کند.

دندان پزشک ممکن است دندان یا دندان های گیر افتاده را در مطب و تحت بی حسی موضعی خارج کند. اگر مورد شما پیچیده تر باشد، دندان پزشک شما را به یک جراح دهان و فک و صورت ارجاع می دهد. در صورتی که اصلاح دندان گیر افتاده مشکل باشد یا چندین دندان گیر افتاده وجود داشته باشد احتمالاً این عمل در بیمارستان انجام می شود.