به جای داروهای مسکن ، روش های زیر را هم امتحان کنید. این روش ها ممکن است به اندازه دارو موثر باشند، ضمن این که عوارض جانبی هم ندارند: • در یک اطاق آرام و تاریک استراحت کنید. حوله سردی روی پیشانی قرار داده و روی شقیقه ها بفشارید. یخ هم به تسکین درد کمک می کند. • برای تمدد اعصاب، یک دوش داغ بگیرید یا در وان آب گرم دراز بکشید. پوست سر عضلات صورت، گردن و شانه ها را ماساژ دهید.

• تکنیک های آرامش عصبی را فرا بگیرید. این تکنیک ها عبارتند از: تنفس آرام و عمیق، یوگا و تمرکز فکر(مدیتیشن).

دارو

مسکن هایی مثل استامینوفن، آسپرین یا بروفن معمولا موثر واقع می شوند. از داروهای ضد افسردگی گاهی در انواع مزمن سردردهای تنشی استفاده می شود. از مصرف داروهای روان گردان بپرهیزید.

دارو، اما، علاج واقعه نیست. مصرف افراطی مسکن ها می تواند حتی منجر به سردردهایی موسوم به سردردهای برگشتی شود. به علاوه، تاثیر مسکن ها، دیر یا زود، رو به کاهش می گذارد. در صورت تداوم سردردهای تنشی، احتمالا این سردرد حامل پیامی از سوی بدن شماست مبنی بر این که رهایی از این مشکل، نیازمند تغییر جدی در سبک زندگی است.

تشخیص سردرد

تشخیص سردرد، به طور کلی مبتنی بر شرح حال طبی و معاینه است. چنانچه سردرد شما در این اواخر شروع شده، حملات ناگهانی دارد، با فعالیت بدنی تشدید می شود، به طور معمول صبح ها وجود دارد و با استفراغ همراه است یا با علایم و نشانه های دیگری مرتبط باشد، ممکن است برای تشخیص علت آن به آزمون های بیشتری نیاز باشد.

آزمون های تشخیصی ممکن است شامل: سی تی اسکن (لایه نگاری رایانه ای) یا تصویر نگاری با استفاده از پژواک مغناطیسی ( ام-ار-آی) از ناحیه سر برای جستجوی ناهنجاری های ساختاری و بررسی سینوس ها، استخوان های صورت و بافت و استخوان های گردن، باشند. عکس رادیولوژی از قسمت های فوقانی ستون فقرات ممکن است در صورت بروز سردرد پس از صدمه به سر یا گردن ضرورت پیدا کند.