داروهایی در دسترس هستند که می توانند در مواردی که سیستم ایمنی شما توانایی مقابله، با عوامل بیماری زا را ندارند، به مبارزه با آنها بپردازند. بسیاری از عفونت های باکتری هایی را می توان با آنتی بیوتیک درمان کرد. آنتی بیوتیک ها یا چرک خشک کن ها موادی هستند که از میکروب ها تهیه و برای نابودی سایر باکتری ها به کار می روند. برخی از آنتی بیوتیک ها را از ترکیبات ضد باکتریایی مصنوعی می سازند.

متاسفانه، آنتی بیوتیک ها هیچ تأثیری بر ویروس ها ندارند. داروهای محدودی با قابلیت کنترل عفونت های ویروسی ساخته شده اند. اما این داروها معمولاً باعث علاچ عفونت نمی شوند. با این حال، ظهور واکسن هایی که قادرند جلوی انواعی از عفونت های ویروسی را بگیرند، منجر به ریشه کن شدن شماری از بیماری های مرگبار از جمله : آبله و فلج اطفال گردیده است. برخی از واکسن ها علیه عفونت های باکتریایی مثل کزاز و دیفتری نیز موثرند.

عفونت های انگلی ناشی از پروتوزئرها و کرم ها را اغلب می توان با تجویز داروهای مناسب، با موفقیت درمان کرد.مالاریا، نوعی عفونت پروتوزنری است که با دریافت منظم داروهای خاص قابل پیشگیری می باشد. داروهای ضد قارچ هم برای درمان عفونت هایی مثل پای ورزشکاران، خارش کشاله ران یا اطراف بیضه و قارچ پوستی در دسترس هستند.

آنتی بیوتیک ها (چرک خشک کن ها)

پیش از کشف پنی سیلین، داروهای بسیار محدودی برای مقابله با عفونت های باکتریایی در دسترس بودند امروزه آنتی بیوتیک ها بسیار شایع بوده و مرتب داروهای جدیدی وارد بازار می شوند.