علایم و نشانه ها

سفتی فک، گردن و سایر عضلات تحریک پذیری انقباض یا گرفتگی عضلات فک و گردن

تشنج های دردناک

کزاز، یا قفل شدن آرواره ها، توسط نوعی باکتری موسوم به کلستریدیوم تتانی ایجاد می گردد، که اسپورهای آن در خاک یافت می شوند. چنانچه این اسپورها یا هاگ ها وارد یک زخم عمیق با اکسیژن محدود شوند، جوانه زده و نوعی سم (تتانواسپاسمین) تولید می کنند که در عملکرد اعصاب کنترل کننده عضلات تداخل ایجاد می کند. دوره نهفتگی، از زمان آسیب تا ظهور نشانه ها بین 5 روز تا 3 هفته (معمولاً 8 تا 13 روز) است.

تشخیص

هرچند برخی از افراد مبتلا به کزاز، تنها دچار درد و مور مور شدن محل زخم و گرفتگی عضلات مجاور می شوند. اما در اکثر، سفتی فک و گردن، مشکل بلع و تحریک پذیری مشاهده می گردد. گرفتگی و انقباض عضلات فک و صورت هم اغلب در پی آن ایجاد و به انقباض و سفتی عضلات گردن، شکم و پشت می انجامد. در نهایت، تشنجات دردناک ناشی از محرک های جزئی، عضلات تنفسی را تحت تأثیر قرار می دهند. به طوری که شخص قادر به نفس کشیدن نخواهد بود.

کزاز تا چه حد جدی است ؟

اگر گرفتگی و انقباض عضلات خیلی زود اتفاق بیفتد، شانس بهبودی کم است. کزاز یک بیماری جدی و اغلب مرگبار، به خصوص دربچه های کوچک و سالمندان می باشد. پیشگیری بهترین درمان است.

درمان

اگرچه جراحتی شده اید که احتمال آلودگی آن با خاک وجود دارد، به ویژه اگر زخم عمیق است بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید. اگر سری نخست واکسیناسیون کزاز را انجام داده اید و از تاریخ آخرین تزریق یادآور، بیش از 5 سال می گذرد، پزشک ممکن است برای شما یک دوز یادآور دیگر تجویز کند. بدن شما خیلی زود، آنتی بادی های لازم برای محافظت در برابر میکروب کزاز را تولید خواهد کرد.

پزشک ممکن است به علاوه، آنتی بیوتیک هم تجویز کرده و زخم را برای تمیز کردن ان باز کند در صورت ابتلا به کزاز، بستری شدن فوری در بیمارستان ضروری است.

پیشگیری

واکسیناسیون برای همه افراد لازم ضروری است. واکسن کزاز معمولاً، ابتدا به همراه در واکسن دیگر یعنی دیفتری و سیاه سرفه، که مجموعاً در یک واکسن به نام ثلاث (DTaP) فراهم شده اند تزریق می شود و دوزهای یادآور هم هر 10 سال یکبار یا در مواقعی که جراحت شدیدی ایجاد شود و از تاریخ آخرین دوز یادآور بیش از 5 سال می گذرد، تزریق می شوند. برای اطلاعات بیشتر در مورد واکسن ها به فصل 1 مراجعه کنید.