علایم و نشانه ها

• تب و لرز • سردرد شدید • دردهای واضح و بی وقفه ای در سرتاسر بدن • بی قراری • جوش های قرمز رنگی که تا 2 تا 6 روز پس از ظهور تب پدیدار می شوند.

این بیماری ناشی از ساز واره ای موسوم به ریکتسیا ریکتسیئی است که در ایالات های غربی آمریکا توسط کنه چوب و در ایالا های شرقی، توسط کنه سگی به انسان منتقل می شود. در ایالت های جنوبی آمریکا، آمریکای مرکزی و جنوبی، این بیماری توسط انواع دیگری از کنه به انسان منتقل می شود. در ایالات متحده، تب خال دار کوهستان راکی، عمدتاً در اواخر بهار و اوایل تابستان مشاهده می شود و در شرق کشور شایع تر است.

تشخیص

سه تا 10 روز بعد از گزیده شدن توسط یک کنه آلوده شما دچار تهوع، سردرد، بی اشتهایی، و گلو درد می شوید. با ظهور بیماری، رفته رفته، تب لرز، حساسیت لمسی و درد استخوان و عضلات، بی قراری، بی خوابی، دل درد و استفراغ در شما پدیدار می گردند. ممکن است سرفه و احتمالاً هذیان، ضعف و بی حالی شدید و گیجی و منگی هم پیدا کنید.

بین روزهای دوم تا ششم تب، جوش هایی قرمز رنگ بر روی مچ دست ها و پاشنه ظاهر می شوند.جوش ها از دست و پا به قفسه سینه گسترش پیدا می کنند.پزشک ممکن است با درخواست آزمایش خون یا بررسی نمونه جوش ها از نظر وجود کنه در جهت تأیید تشخیص، اقدام کند.

تب خال دار کوهستان راکی تا چه حد جدی است؟

نوع ضعیف این بیماری که فوراً درمان می شود.نسبتاً خوش خیم و بی خطر است. موارد ضعیف، حتی بدون درمان هم بعد از 2 هفته برطرف می شوند و درصد اندکی از افراد مبتلا، این بیماری می تواند جدی و حتی مرگبار باشد. به ویژه در سالمندان.

درمان

این عفونت با آنتی بیوتیک قابل درمان است. درمان است. درمان سریع بسیار حایز اهمیت است، زیرا این بیماری به سرعت پیشرفت می کند.