• خارش شدید ناحیه معقد در هنگام شب • بی خوابی، تحریک پذیری و بی قراری • نشانه های مبهم گوارشی

انسان ها تنها میزبانان کرم سنجاقی یا اکسیور هستند که در روده بزرگ فرد آلوده مستقر می شود. شب هنگام ، کرم ماده از سوراخ مقعد خارج شده و در آنجا شمار زیادی تخم می گذارد و بعد هم می میرد. بعداز چند ساعت این تخم ها می توانند با انتقال به دهان فرد از طریق غذا، نوشیدنی با دست های آلوده، اشخاص دیگر با مجدداً خود میزبان اصلی را در گیر کنند. بعداز اینکه تخم ها بلعیده می شوند در روده باریک سر از تخم در آورده و به سمت روده بزرگ حرکت می کنند. کل چرخه، زندگی اکسیور 3 تا 4 هفته طول می کشد و تخم ها تا 2 الی 3 هفته قادر به ایجاد آلودگی هستند. آلودگی با کرم های سنجاقی بیشتر در بچه ها رخ می دهد.

تشخیص

عمده ترین نشانه آلودگی با این نوع انگل خارش شدید اطراف مقعد به ویژه هنگام شب است، اگرچه برخی از افراد هیچ نوع نشانه قابل توجهی پیدا نمی کنند. آلودگی با کرم های سنجاقی با شناسایی تخم های برداشته شده از ناحیه دور مقعد، تشخیص داده می شود. قابل اعتمادترین شیوه، استعمال قطعه کوتاهی از یک نوار چسب سلوفان در این ناحیه و ارایه آن به پزشک با قراردادن نوار برروی لام میکروسکوپ به بررسی آن می پردازد. نمونه برداری با نوار چسب سلوفان را صبح هنگام پیش از آنکه کودک مدفوع کرده یا به حمام رفته باشد انجام دهید.

آلودگی با اُکسیور (کرم سنجاقی) تا چه حد جدی است؟

آلودگی با کرم سنجاقی بسیار آزاردهنده است. ولی خطری را متوجه فرد نمی سازد. درمان آن بسیار ساده است.اما آلودگی مجدد با آن هم اتفاق شایعی می باشد.

درمان

افرادی که دارای نشانه های آلودگی با اکسیور هستند- و غالباً سایر افراد خانواده- باید تحت درمان قرار گیرند. داروهایی مثل میندازول (ورموکس) بسیار موثرند.سعی کنیداز خاراندن ناحیه مقعد اجتناب کنید و به نظافت ناخن ها توجه ویژه ای داشته باشید.

اطمینان حاصل کنید همه افراد خانواده ، بعداز توالت دست های خود را تمیز می کنند و برای کمک به پیشگیری از گسترش کرم های سنجاقی یا آلودگی مجدد، ملافه ها و لباس های زیر را بشویید.