علایم و نشانه ها

• ضعف و کندی • ضربان کند قلب • وزن گرفتن بدون علت • یبوست • پوست و موی خشک • پریودهای قاعدگی شدید • افسردگی • صدای خشن • صورت پف آلود • سطح بالای کلسترول خون

هیپوتیروئیدی (کم کاری تیروئید) حالتی است که در آن غده تیروئید قادر نیست مقادیر کافی از هورمون تیروکسین ترشح کند. این بیماری عملکرد متابولیسمی (مربوط به سوخت و ساز) بدن شما را کند می نماید.

به این خاطر که هورمون های تیروئید اثرات مهمی در روی رشد، تکامل و فعالیت روزمره دارند کمبود هورمونی می تواند موجب طیف گسترده ای از مشکلات سلامتی شود.کودکان دارای این مشکل احتمالاً دچار اختلالات تکاملی می شوند. بالغین می توانند به کند شدن اعمال فیزیکی و ذهنی و حتی بیماری قلبی گرفتار شوند. علاوه بر این، کم کاری تیروئید می تواند سطوح کلسترول و فشار خون را بالا ببرد.

بسته به شدت کمبود هورمون، علایم و نشانه های هیپوتیروئیدی از گستردگی زیادی برخوردارند. در بالغین، این حالت معمولاً در ظرف چند ماه و حتی چند سال شکل می گیرد. با کاهش یافتن متابولیسم، نشانه ها واضح تر می گردند.

توصیه هایی برای پیشگیری

هیپرتیروئیدی (پرکاری تیروئید) در حاملگی خطر سقط را می افزاید، بنابراین بهترین حالت این است که از حامله شدن قبل از درمان هیپرتیروئیدی اجتناب نمایید. اگر با ید رادیواکتیو درمان شده اید، از حامله شدن برای حداقل 6 ماه بعداز درمان اجتناب کنید. اگر هیپرتیروئیدی حتی حاملگی بروز یا عود نمود، به شما حداقل ممکن از داروهای ضدتیروئید تجویز می گردد. از ید رادیواکتیو در صورت حاملگی یا شیردهی برای شما استفاده نمی شود.

اغلب اولین نشانه ها شامل خستگی پابرجا در کنار درد عضلانی و ناتوانی در گرم ماندن در آب و هوای خنک یا سرد هستند. ممکن است شما دچار یبوست شوید و پوست شما احتمالاً خشک می گردد و درخشندگی اش را از دست می دهد. صدای شما نیز ممکن است خش گردد. بعضی افراد نیز در حدود 5/4 تا 9 کیلوگرم وزن اضافه می کنند.

هیپوتیروئیدی پیشرفته میکزادم نامیده می شود. این بیماری زمانی ایجاد می شود که هپیوتیروئیدی برای چندین سال تشخیص داده نشود. نشانه های میکزادم می توانند شامل خواب آلودگی، عدم تحمل شدید به سرما و دمای پایین بدن باشند که به دنبال آنها ممکن است خواب آلودگی با عفونت مصرف داروی خواب آور یا استرس دیگر بر بدن تشدید شود.

هیپوتیروئیدی (کم کاری تیروئید) می تواند در هر جنس و هر سنی ایجاد شود. زنان میانسال بیشترین گرفتاری را دارند و بالغین در سنین بالاتر با احتمال زیاد تشخیص داده نشده باقی می مانند. این بیماری علل متعددی دارد.

تیروئید ممکن است به علت های خود ایمن تخریب شود که در آن سیستم ایمنی خود فرد بر علیه غده وارد عمل می شود. هیپوتیروئیدی می تواند از التهاب غده تیروئید یا از ناتوانی غده هیپوفیز در تولید هورمون محرک تیروئید ناشی شود. این هورمون غده تیروئید را وادار به تولید هورمون تیروکسین می نماید. علاوه بر این، درمان پرکاری تیروئید (هیپرتیروئیدی) می تواند منجر به هیپوتیروئیدی شود. یعضی زنان قبل یا بعداز حاملگی دچار هیپوتیروئیدی می شوند. در موارد نادری، نوزادان با نقص غده تیروئید یا حتی بدون غده تیروئید متولد می شوند.