• فشارخون بالا • ضعف عضلانی یا گرفتگی عضلانی • گهگاه افزایش ادرار و تشنگی

آلدوسترونیسم اولیه سندرمی است که در آن مقادیر بیش از حد هورمون آلدوسترون از بخش خارجی (کورتکس) غده فوق ترشح می شود. این بیماری موجب می شود بدن شما مقادیر بیش از حد سدیم و آب را محتبس کند و پتاسیم را از دست بدهد و در نتیجه فشار خون بالا و سطوح پتاسیم پایین ایجاد می گردد.

تولید بیش از حد آلدوسترون می تواند از یک تومور غیر سرطانی (خوش خیم) در غده فوق کلیه (آدنوم تولید کننده آلدوسترون) یا در اثر بیش فعالی هر دو غده فوق کلیه (هیپرآلدوسترونیسم آیدیوپاتیک) ایجاد شود. انواع بسیار نادر بیماری شامل فرم ارثی بیماری و تومورهای سرطانی (بدخیم) غده فوق کلیه هستند.

تشخیص

ترکیبی از فشار خون بالا و پتاسیم پایین می توانند نشانه های به نفع بیماری باشند. علاوه بر این آزمایش های خون و ادرار که نشانگر مقادیر بیش از حد آلدوسترون هستند می توانند تشخیص را تأیید نمایند. سی تی اسکن غدد فوق کلیه و گاهی اوقات نمونه برداری مستقیم از وریدهای تخلیه کننده غدد برای تشخیص علل زمینه ای به کار می روند.

درمان

نگرانی اصلی در مورد این بیماری مشکلاتی است که در اثر فشارخون بالا ایجاد می شوند. سطوح خیلی پایین پتاسیم می توانند موجب ضعف عضلانی، انقباضات عضلانی، خستگی و مشکلات جدی قلب شوند. اگر تومور در یک غده فوق کلیه وجود داشته باشد، جراحی برای خارج ساختن غده معمولاً سطوح هورمون و پتاسیم را نرمال می کند. بعضی افراد احتیاج به ادامه داروهای کنترل فشار خون دارند. برای هیپوآلدوسترونیسم ایدیوپاتیک ، پزشک ممکن است داروهایی جهت مسدود کردن اثرات آلدوسترون تجویز نماید. دارو درمانی می تواند جایگزینی برای درمان جراحی در موارد تومور نیز باشد.