سرنگ ها

در اغلب داروخانه ها سرنگ های یک بار مصرف وجود دارد. نسخه پزشک برای خرید آنها ضروری است. سرنگ ها را فقط یک بار مصرف کردن ساخته اند. اما گاهی از نظر صرفه جویی می شود چند بار آن ها را مصرف نمود. در این صورت بعد از هر بار مصرف بایستی با پنبه و الکل پاک کرده و با دو سه بار تکان دادن پیستون انسولین باقی مانده را خالی نمود و درپوش سوزن را روی آن سوار کرده و برای جلوگیری از رشد باکتری در یخچال نگاه داری نمود. (در طی چندین سال گذشته بررسی هایی که جامعه دیابت امریکا به عمل آورده است، حتی با 5-6 بار استفاده از یک سرنگ هیچ گونه خطر عفونت و آلودگی وجود نداشته و حتی شیشه های انسولین نیز عاری از هر گونه میکربی بوده است .

برای جلوگیری از دسترسی بچه ها سرنگ هایی را که دیگر مصرف نمی کنید در یک قوطی کنسرو یا قهوه جمع اوری کرده و در جایی دور از دسترس بچه ها نگاه دارید و بموقع آنها را دور بیندازید.

انسولین

روی برچسب انسولین ها می نویسند در محل خنک نگاهداری شود. اگر چه این دستور برای انسولین هایی که هنوز استفاده نشده اند درست می باشد، ولی در مورد شیشه های انسولینی که مورد استفاده روزانه قرار می گیرند، چنین مراقبتی لازم نبوده و درست نمی باشد. زیرا تزریق انسولین سرد ممکن است ناراحت کننده باشد. انسولینی که هر روز مصرف می کنید به شرطی که در معرض آفتاب قرار نگیرد می توانید در هوای اطاق نیز نگاهداری کنید. نبایستی در نزدیکی رادیاتور یا محل های گرم مشابه نگاه داری کنید. همچنین در مجاورت یخ نگهداری نکنید و اجازه ندهید یخ بزند.

در روی قوطی های انسولین تاریخ مصرف نوشته شده است. کارخانجات سازنده انسولین بعد از انقضای تاریخ مصرف فعالیت آن را تضمین نمی کنند. بدون در نظر گرفتن تاریخ انقضا تجربه نشان داده است که انسولینی که مدت 1 ماه در حرارت اطاق باقی بماند، قدرت خود را تا حدی از دست داده و بایستی دور انداخته شود. بر حسب مقدار مصرف روزانه یک ویال انسولینی ممکن است در طی 6 هفته یا 8 هفته تمام شود. برای جلوگیری از ضایع شدن انسولین می توانید از شخصی که در داروخانه کار می کند بخواهید که مقداری از انسولین تازه را کشیده و در چند شیشه استریل خالی تقسیم کند تا بتوانید آنها را در یخچال ذخیره کرده و در موارد لزوم مصرف کنید.

محل نگهداری تخم مرغ یا کره در یخچال برای نگاهداری انسولین مناسب می باشد. همیشه بایستی از هر کدام از انسولین های مصرفی خود یک عدد اضافی در یخچال داشته باشید. در بخش 6 توصیه هایی را که موقع مسافرت ضروری می باشند، ملاحظه خواهید کرد.