برای این که بدانید برنامه درمانی قند خون شما را بطور موفقیت آمیزی در محدوده طبیعی تنظیم کرده است یا نه، بایستی بطور منظم تست ها را انجام دهید. انجام این تست ها را "کنترل بیماری" می گویند.

درمان مناسب بیماری که صرفا از طریق انجام تست های منظم، بکار بردن نتایج آن امکان پذیر باشد فواید بسیاری برای شما دارد. بدین ترتیب شما احساس بهبودی کرده و با انرژی کافی و جذبه و اشتیاق بیشتر زندگی خواهید کرد. یک سری مشکلات وابسته به دیابت وجود دارند که ممکن است روابط دوستانه یا فامیلی شما را به هم بزند. چنین مشکلاتی ممکن است با برنامه کار و سایر مسئولیت های شما در تضاد باشد. درمان و کنترل دائم بیماری باعث می شود که شما نیز مانند افراد غیر دیابتی زندگی کنید.

گاهی بیماران تعجب می کنند که چرا کنترل بیماری ضروری می باشد. آن ها این طور فکر می کنند که اگر علائمی از افزایش یا کاهش قند خون نداشته و احساس بهبودی می کنند قند خونشان طبیعی یا کنترل شده می باشد. احساس بهبودی بدان معنی نیست که قند خون طبیعی و رضایت بخش باشد.

درست است که افزایش قند خون با یک سری علائم و نشانه ها توام می باشد و یا این که کاهش غیر طبیعی قند نیز علائم نامطلوبی بوجود می آورد. اما باید دانست که با پیدایش این علائم قند خون به شدت بالا و یا کم می باشد. روی این اصل برای این که بیماری بخوبی کنترل شود بایستی سیستمی به کار رود که افزایش یا کاهش غیر عادی قند خون را سریع مشخص کرده و به کنترل آن اقدام شود.