کفشی بپوشید که تمام قسمت های پا را پوشانیده و آن را محافظت کند. از صندل، کفش راحتی و یا کفش های بند دار استفاده نکنید. مطمئن باشید که کفش تان فضای راحتی برای استراحت پا فراهم کند. از پوشیدن کفش های نوک تیز که اغلب انگشتان را فشار می دهد خودداری کنید. کفش های نو را بوسیله له کردن و مچاله کردن نرم کنید. بدین ترتیب از ایجاد تاول جلوگیری می شود. وقتی در اطراف خانه خود از کفش راحتی استفاده می کنید، حتی المقدور سعی کنید که پایتان بوسیله اجسام نوک تیز آسیب نبیند. هیچ وقت پابرهنه راه نروید.

جوراب ساقه بلند و ساقه کوتاه

جوراب های پنبه ای یا پشمی مناسب می باشند. هر نوعی که به سادگی قابل شستشو باشد، نیز مناسب است هر روز جوراب تمیزی بپوشید. جوراب باید هم اندازه پا باشد از پوشیدن جوراب هایی که دارای وصله یا درز می باشند خودداری کنید همچنین از جورابی که کش آن پا را فشار دهد استفاده نکنید. از کش یا کمربند سفت نیز باید اجتناب کرد.

مواظبت از ناخن پا

ناخن های خود را با استفاده از سوهان مخصوص ناخن کوتاه کنید. هرگز با قیچی یا ناخن گیر، ناخن های خود را کوتاه نکنید. زیرا ضمن کوتاه کردن ناخن ممکن است سبب زخمی کردن پوست پایتان نیز بشود. هیچ وقت ناخن های خود را کوتاه تر از نوک انگشت نکنید. بر حسب شکل انگشت به ناخن خود شکل بدهید. اگر ناخن ضخیم داشته یا ناخن تان پوسته پوسته می شود از یک پودیاتریست (متخصص مواظبت از پا) کمک بگیرید. اگر بینایی شما ضعیف است، از یک دوست و یا باز از یک پودیاتریست جهت کوتاه کردن ناخن کمک بگیرید.

مواظبت از میخچه و پینه های پا

بعد از شستن پا هر گونه سفتی یا پینه موجود در پا را با حوله مالش دهید. با استفاده از لوسیون های نرم کننده آنها را نرم کنید. به تغییر رنگ پوست زیرین یا اطراف آن دقت کنید. زیرا چنین تغییر رنگی ممکن است دلیل عفونت یا اختلال جریان خون باشد. از مواد حل کننده پینه و میخچه هرگز استفاده نکنید. تاول ها را سوراخ نکنید و پوست رویی آن را برندارید. پینه و میخچه را هرگز نبرید و در حمام جراحی نکنید.