هر فرد دو عدد کلیه دارد که کمی بالاتر از ناحیه کمر در قسمت خلفی بدن در طرفین ستون فقرات کمری قرار گرفته اند. خون هنگام ورود به کلیه ها از شبکه های مویرگی به نام گلومرول عبور کرده و در آنجا مواد زائد را پس داده و مقداری مایع از خون گرفته شده بصورت ادرار دفع می شوند.

با گذشت زمان سیستم مویرگی (گلومرول) آسیب دیده و کلیه ها عمل تصفیه یا فیلتر کردن را از دست داده و یا عمل آن کاهش می یابد. وقتی اختلال کلیه ها شروع گردید پیشرفت آن بلاوقفه ادامه می یابد. و بالاخره روزی فرا می رسد که کلیه ها کاملا عملکرد خود را از دست داده و نارسائی کامل بوجود می آید. وقتی نارسائی بوجود آمد بایستی از طریق دیالیز نارسایی کلیه را جبران نمود. (دیالیز-دستگاهی است که خون مریض را از آن عبور داده و مواد زائد خون تصفیه و دفع می گردند).

افزایش فشار خون خطر پیدایش و پیشرفت عوارض کلیوی را به شدت افزایش می دهد. به همین جهت با ظهور افزایش فشار خون بسرعت بایستی نسبت به درمان آن اقدام شود. عفونت های ادراری نیز به عمل کلیه ها آسیب رسانیده و نفروپاتی موجود را تشدید می کنند. در صورت پیدایش بلا فاصله جهت درمان بایستی به اطلاع پزشک معالج برسد. احتمال وجود پروتئین در ادرار را بایستی بکرات تست نمود.

زیرا وجود وقتی آسیب کلیوی بوجود آمد دیگر قابل تر میم نمی باشد. ولی طبیعی داشتن فشار خون بسیار مهم می باشد. در مراحل اولیه ابتلاء کلیه بایستی نحوه اندازه گیری فشار خون به بیماران یاد داده شود. بیمار با سنجش روزانه بایستی نتایج آن را به اطلاع پزشک برساند. گاهی خوردن غذاهای کم پروتئین مفید می باشند. بررسی های جاری نشان داده است که هر قدر پروتئین غذا کمتر باشد شانس پیشرفت ضایعه کلیوی نیز کمتر است.