قلب آسیب پذیرترین عضو بدن انسان است؛ از این رو آموزش راههای حفظ سلامت قلب از اهمیت خاصی برخوردار است. پیشگیری از ابتلا به بیماری قلب مانند پیشگیری از بیماریهای واگیردار، آسانتر، کم خرج تر و مطمئن تر از درمان است.

شش عامل مهم در ایجاد بیماری قلبی نقش دارند که عبارتند از :

الف - بدی تغذیه، ب- استعمال دخانیات، ج- نپرداختن به ورزش، د- فشار روانی و نگرانی، هـ- بیماری قند، و- فشار خون بدی تغذیه : خوردنیها و آشامیدنیهای که مواد متعادل و کافی دارند موجب سلامت بدن و رضایت خاطر می شوند. بیماریهای عروقی قلب می توانند ناشی از پرخوری و کمی ورزش باشند. امروزه فعالیت انسان در اثر پیشرفت صنعت کمتر از گذشته شده است؛ بنابراین باید از خوردن بیش از حد مواد انرژی زا، شدیداً پرهیز شود و مواد قندی، چربی و پروتئینی و سرانجام ویتامین ها و مواد معدنی به مقدار کافی و در حد نیاز مورد استفاده قرار گیرد.

دخانیات : معمولاً کشیدن سیگار را وسیله برای لذت بردن می دانند و با مصرف آن احساس آرامش و راحتی می کنند؛ ولی باید دانست که کشیدن سیگار جریان خون را دچار بی نظمی کرده، به دستگاه تنفس آسیب می رساند و انسان را در معرض ابتلا به سرطان ریه و سایر بیماریهای ریوی قرار می دهد. استعمال سیگار در دوران بارداری اثر سوء به جای می گذارد و باعث توقف جنین می شود. بنابراین اگر چه استعمال دخانیات به منظور کاهش نگرانیها و ناراحتیها و فرار از مشکلات روانی رواج یافته است، ولی هرچه استعمال دخانیات بیشتر باشد به همان اندازه مشکلات و مسائل جسمی و روانی نیز بیشتر خواهد شد و تندرستی جامعه به خطر خواهد افتاد.

معمولاً هنگامی پزشکان ترک سیگار را به بیماران خود توصیه می کنند که علائم ناگوار ناشی از استعمال دخانیات در آنان آشکار شده است. پس بهتر است که قبل از ظاهر شدن علائم نامطلوب، شخص معتاد، خود اقدام به ترک آن کند. برای ترک سیگار، افراد معتاد باید بتدریج از مقدار آن بکاهند و هنگام کشیدن سیگار، از وارد کردن دود آن به درون سینه، بپرهیزند و عادت کنند که سیگار را نیمه تمام خاموش کرده، به دور اندازند. گرچه عده ای بر این عقیده اند که سیگار در واقع اعتیاد نمی آورد، بلکه بیشتر نوعی سرگرمی و به اصطلاح برای تسکین ناراحتیهای زودگذر است و لذا با تقویت اراده و تصمیم می توان به یکباره آن را ترک کرد.