اسهال با دفع زیاد مایعات از بدن می توانند باعث مرگ کودکان شود، لذا ضروری است به کودک مبتلا به اسهال مقدار زیادی (بیش از حد معمول) مایعات داده شود؛ مثل شیرمادر، لعاب برنج، چای کمرنگ، حریره یا فرنی، آب تمیز و پودر او، آر، اس. به کودک هر مقدار از این مایعات را که میل دارد بدهید. محلول او، آر، اس را بر طبق جدول راهنما تهیه کنید. ادامه تغذیه کودک با شیر مادر در هنگام اسهال از اهمیت بسیاری برخوردار است. چنانچه کودک قادر به مکیدن پستان نیست، بهتر اسیت شیر را دوشید و با فنجام تمیز به کودک داد. دادن مایعات را تا زمانی توقف اسهال ادامه دهید.

به کودکی که 6 ماه یا بیشتر دارد و از غذای سفت استفاده می کند، غلات، غذاهای نشاسته ای، سبزیها، گوشت قرمز، مرغ و ماهی بدهید و برای هر وعده غذا یک یا دو قاشق چایخوری روغن گیاهی اضافه کنید.

آب میوه و موز له شده را به منظور تأمین پتاسیم به کودک بدهید.

به کودک غذای تازه تهیه شده بدهید؛ غذا باید خوب پخته و له شده باشد.

به منظور پیشگیری از سوء تغذیه، غذای فراوان به کودک بدهید.

کودک را به خوردن غذا تشویق کنید و 6 وعده غذا در روز به او بدهید.

کودکی که به اسهال مبتلا شده است، در دوره نقاهت (بعد از توقف اسهال) حداقل به مدت دو هفته به یک وعده غذای اضافی نیاز دارد.

برای درمان بیماری اسهال نباید از دارو استفاده شود، مگر در موارد خاص و با تجویز پزشک.

در صورتی که کودک بعد از 3 روزر حالش بهتر نشد و یا اینکه یکی از مشکلات زیر را داشت او را نزد پزشک و یا مراکز بهداشتی درمانی ببرید.

اجابت مزاج خیلی آبکی میل نداشتن زیاد به غذا و نوشیدنی ها استفراغ مکرر تب تشنگی قابل ملاحظه مدفوع همراه با خون

باید به خاطر داشته باشید که با استفاده از شیر مادر، مصرف آب تمیز، شستن دستها قبل از خوردن غذا و بعد از رفتن به توالت، محافظت از مواد غذایی، واکسینه کردن تمام کودکان علیه بیماری سرخک و استفاده از توالت های بهداشتی، می توان از بروز بیماری اسهال جلوگیری کرد. تقریباً در تمام کشورها، برای رفع کم آبی ناشی از اسهال از پودر «او، آر، اس» استفاده می شود. باید توجه داشت که به « او، آر، اس» مایعاتی نظیر شیر، سوپ، آب میوه تازه و دیگر نوشیدنی ها اضافه شود.