این گلو درد از دیگر عفونتهای حاد تنفسی و یکی از بیماریهای نسبتاً شایع اطفال، بخصوص در سنین 5 تا 12 سالگی است گه در فصل زمستان شیوع بیشتری دارد. اهمیت گلودرد استرپتوککی به خاطر ارتباطی است که بین این بیماری و تب رماتیسمی وجود دارد. تشخیص زودرس و درمان بموقع و صحیح آن باعث پیشگیری از ابتلا به تب رماتیسمی و عارضه قلبی آن می شود.

بر طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، با وجود کاهش سریع میزان تب رماتیسمی در کشورهای پیشرفته صنعتی، بیماری رماتیسمی قلب کماکان در بسیاری از جوامع جهانی به عنوان شایع ترین علت عارضه بیماری قلبی و عروقی در چهار دهه اول زندگی باقی مانده است. در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، حدود 50 درصد از بیماران قلبی و عروقی را مبتلایان به این نوع بیماری تشکیل می دهند. براساس آمارهای موجود، بروز بیماری تب رماتیسمی در کشورهای در حال توسعه در بین هر 100 هزار نفر، 116 نفر و یا بیشتر در هر سال است. همچنین میزان شیوع بیماری رماتیسمی قلب در کودکان سنین مدرسه در کشورهای صنعتی 6/0 تا 7/0 در هزار است، در حالی که این میزان در کشورهای در حال توسعه در سنین بین 5 تا 29 سال تا 18 در هزار هم گزارش شده است.

مادران عزیز باید بدانند که :

1- تب رماتیسمی غالباً پس از بروز عفونت استر پتوککی گلو، یعنی گلو درد (آنژین) چرکی عارض می شود. آنژین چرکی یک عفونت حاد دستگاه تنفسی است که با علائم تب بالا، گلودرد، سردرد، تهوع و استفراغ، بی اشتهایی و وجود غشای چرکی سفید رنگ روی لوزتین همراه می باشد. بررسیها نشان می دهند که مصرف آنتی بیوتیک مناسب و با تجویز پزشک در ابتدای بیماری می تواند از بروز تب رماتیسمی پیشگیری کند (معمولاً یک تزریق عضلانی پنی سیلین بنزامین، یا یک دوره درمان ده روزه خوراکی با آنتی بیوتیک مناسب، بنابر تجویز پزشک می تواند عفونت استرپتوککی را از بین ببرد) .

2- ضایعات قلبی غالباً پس از تب رماتیسمی بروز می کند. تب رماتیسمی یکی از عوارض ویروس آنژین چرکی است و با علائم عفونت در لوزه ها و قسمت فوقانی دستگاه تنفس، تب، درد شکم، ورم عضله قلب و تورم مفاص مختلف بدن همراه است. هر چند این بیماری سیستم های متعدد بدن را مبتلا می کند، اما تأثیر آن روی قلب که با ضایعات دائمی همراه می باشد مهمتر است. احتمال عود بیماری تب رماتیسمی بعد از بهبود یافتن از آن نیز وجود دارد، بنابراین کودکی که مبتلا به تب رماتیسمی شده است باید تحت درمان منظم و مداوم با یک آنتی بیوتیک با نظر پزشک قرار گیرد.

3- فقر، تغذیه ناکافی، ازدحام جمعیت و عدم رعایت بهداشت محیط زیست از شرایط موثر در بروز تب رماتیسمی است.

اوتیت :

یکی دیگر از عفونتهای حاد دستگاه تنفسی در اطفال اوتیت (گوش درد به علت ورم گوش میانی) حاد و مزمن است.

سایر بیماریهای عفونی و انگلی شایع واگیردار در دوران کودکی و سنین مدرسه عبارتند از :

آبله مرغان اوریون سرخجه کرمک ژیاردیا