تعریف : ورم قسمت انتهایی عصب بینایی درون چشم را ورم عصب بینایی می نامند و در بعضی موارد ان عصب باد می کند.

علائم آن : یکی از علائم مشخصه آن درد شدید در چشمها می باشد که تا پیشانی و حتی پشت سر نیز کشیده می شود.

شناخت بیماری : عامل به وجود آمدن آن، فشار بر این عصب، عصبی شدن، تجمع مواد سمی در بدن می باشد. بعضی مواقع نیز عامل آن می تواند مسمومیت به وسیله سرب، الکل اتیلیک، الکل متیلیک و دخانیات باشد. واضح است که داروها و مخدرها کاری بجز ایجاد آمادگی برای به وجود آمدت ناراحتیهای عصبی نمی توانند انجام دهند. این بیماری در صورت وجود غده در مغز، نفریت، کم خونی، مننژیت مغزی- نخاعی و تبهای عفونی مشاهده شده است.

درمان : به ورم شبکیه مراجعه کنید. همچنین در اینجا بر روی سودمند بودن تمرین پالمینگ (3 تا 4 بار در روز و هربار به مدت 20 دقیقه) تأکید می کنیم. بعضی از نویسندگان استثنائاً توصیه می کنند که حداقل در مرحله های اولیه برای استراحت چشمها تا حد امکان از عینکهای رنگی استفاده شود. در اینجا نیازی به توضیح نیست که این عینکها باید به محض از بین رفتن درد، کنار گذاشته شوند.

از رنگهای آرام بخش از جمله آبی، سبز، و زیتونی استفاده شود. از رنگهای گرم مانند زرد و قرمز حداقل در مرحله های حاد بیماری دوری کنید.

روزکوری (نیکتالوپی)

شخص روز کور، اجسام را فقط در نور ضعیف و در شب به خوبی می بیند.

یکی از عوامل وجود این بیماری موروثی بودن آن می باشد (نظیر آلبینیسم). همچنین ممکن است یک لکه در قرنیه، آب مروارید، عدسی چشم، مسمومیت به وسیله الکل، دخانیات، و بخارهای مضر از عوامل به وجود آورنده آن باشند.

شبکیه و عنبیه بسیار حساس می شوند. مردمک شدیداً منقبض شده و یا خیلی منبسط می شود. در اوایل کار عینکهای رنگی در بعضی موارد ضروری هستند. ولی به محض امکان، باید آنها را کنار گذاشت. تغذیه و بهداشت عمومی : تمام عادات مسموم را باید کنار گذاشت. رژیم خام خواری یا مصرف حداکثر مواد خام (سبزیها، میوه های کاملاً رسیده، هویج خام و غیره) را به کار بگیرید. حمام آفتاب، تقویت عمومی به وسیله تمرینها و استراحت (بخش دوم کتاب) نیز موثرند.

تمرینهای چشمی : مخصوصاً پالمینگ ( 35)، مژه زدن منظم ( 36)، تمرین در آفتاب، نور، رنگها ( 113) و دنباله آن.