سوختگی به وسیله مواد شیمیایی

ممکن است یک جسم خارجی وارد چشم شود. از میان این اجسام، مواد حلال باعث تخریب سریع و غیرقابل جبران در چشم می شوند. مواد حلال عبارتند از :

- اسیدها : اسید از تیک، اسید کرومیک و سرکه، آب لیمو و غیره. - نمکها : نیترات نقره، کلرور روی و ... - مواد قلیایی : آهک، پتاسف سود و ...

درمانها : معهولاً توصیه می شود که این مواد حلال را با اسیدها با مواد قلیایی خنثی کنند. به عنوان مثال اسیدها را با شیر، آب بی کربنات، آب آهک و آب صابون خنثی می کنند و مواد قلیایی را به وسیله سرکه، لیمو و پرتقال خنثی می کنند.

ولی این طرز خنثی کردن شیمیایی باعث تولید حرارت قابل ملاحظه ای می شود که به توهب خود سوختگی جدیدی ایجاد می کند.

بهتر است که اول آن مایع را خشک کنید و سپس با آب زیاد چشمها را بشویید (با شیر، در صورتی که آب در دسترسی نباشد یا اینکه علت سوختگی اسید باشد). باید با سرعت اقدام کرد و وقت را از دست نداد، در ادامه بهتر است چند قطره روغن زیتون یا روغن بادام زمینی و یا بادام شیرین و غیره در چشم چکانده شود تا از تحریکهایی که به علت تماس پلک در هنگام مژه زدن با چشم ایجاد می گردد جلوگیری شود.

مراجعه به پزشک با یک متخصص بهداشتی نیز کار مناسبی است.

پرده سیاه خلبانها

این اشکال در جریان سرعت زیاد صندلی پرتاب شونده (صندلی خلبانان هواپیماهای نظامی که در هنگام خطر با فشار تکمه ای به خارج از هواپیما پرتاب می شود. م) اتفاق می افتد. در این حالت خون به سمت پایین بدن کشیده شده و باعث کم خونی موقتی در شبکیه و مغز می شود. این وضعیت شخص را دچار از دست دادن بینایی و حتی هوشیاری (برای لحظاتی) می کند. دستگاههای مختلف برای تنظیم جریان خون خلبان در جریان سرعتها و فشارهای زیاد به کار می روند که البته بحث در مورد آنها در حیطه علم بهداشت نیست.