یک کلمه را در یک صفحه نوشته شده (در اوایل ترمیم و آموزش، یک حرف نسبت به یک کلمه ارجحیت دارد) یا یک حرف را به خوبی نگاه کرده و مشخصات آن را مشاهده کنید. چشمها را ببندید، این حرف را تا حدامکان سیاه تصور نمایید. چشمهایتان را باز کنید و آن را دوباره نگاه کنید. این حرف در این حالت سیاهتر از دفعه قبل به نظر می رسد (علامت دید بهتر). این کار را چندین بار تکرار کنید و سپس به حرفها یا کلمه های دیگر بپردازید. برای این کار می توانید از ورق تست موجود در کتاب استفاده کنید.

در ذهن خود یک حساب ساده را ضمن نوشتن آن در تخیل روی یک تابلوی فرضی (با چشمهای بسته) انجام دهید. سعی کنید جواب را با دیدن تخیلی عددها بدون استفاده از کاغذ یا مواد به دست آورید.

تصور کنید که یک توپ تنیس را که دو بازیکن با ان بازی می کنند، با نگاه دنبال می کنید. سپس توپ دو گروه والیبالیست را در برابر هم مجسم کنید.

هرزمانی که امکان دارد، مانند کورها رفتار کنید، در منزل در تاریکی یا با بستن چشم سعی کنید راه خود را پیدا کنید، درها را باز کنید، یک جسم را در کمد پیدا کنید و غیره، یا اینکه با چشمان بسته لباس بپوشید.

تمرین نخ : یک نخ 1 تا 2 متری را بکشید تا به صورت افقی درآید. انتهای آنرا به یک نقطه ثابت بسته و سپس به یک جسم رنگی با رنگ روشن و قابل تشخیص (زرد، قرمز، صورتی، سبز، آبی و یا بنفش) نگاه کنید. انتهای دیگر نخ را تا ارتفاع بینی در فاصله 10 یا 15 سانتیمتری بینی خود نگاه دارید. انتهای نخ را که در دست دارید، نگاه کنید. مژه بزنید، نخ را با نگاه تا قسمت آخر آن تعقیب کنید (2 تا 3 ثانیه). مژه بزنید، سپس به جسمی که به رنگ روشن باشد (2 تا 3 ثانیه) نگاه کنید. مژه بزنید نخ را تا انتهای آن که در دستتان قرار دارد نگاه کنید (2تا 3 ثانیه) مژه بزنید. این کار را 6 تا 30 بار انجام دهید.

سپس در همان حالت بدون اینکه سرخود را تکان دهید و یا نخ را جا به جا کنید، چشمهای خود را ببندید. همان اعمالی را که انجام داده اید، دوباره در تخیل مجسم نمایید. سپس جسم رنگی را در ذهن خود بیاورید. در این هنگام چشمهای خود را باز کنید به صورتی که نگاه شما مستقیماً روی همه آن شیء بیفتد. تمرین پالمینگ را به مدت چند دقیقه انجام دهید و دوباره این تمرین را از اول شروع کنید.

تذکر : این تمرین را می توان با بستن چند شیء رنگی با رنگهای مختلف (مثلاً پارچه های رنگارنگ) به نخ مشکلتر کرد.

تعدادی توپ در 8 تا 10 رنگ مختلف تهیه کنید، و سپس آنها را یکی پس از دیگری روی زمین به آرامی پرت کرده و بدون فشار آنها را با چشم دنبال کنید (از این نظر تمرین بیلیارد مناسب است).

سپس چشمها را ببندید، حرکت توپها را به صورت جدا از هم و اتفاقاتی را که در جریان حرکت آنها افتاده و همچنین جهشهای آنها و غیره را به خاطر بیاورید.

تذکر : در مراحل اولیه برای حافظه هایی که تمرین کمی داشته اند، از 2 تا 3 توپ استفاده کنید و سپس به طور تدریجی تعداد آنها را بالا ببرید.