امروزه کاملاً مسلم شده است داروهایی که برای درمان بیماری ها، به کار می رود به منزله زهر است و هر زهری بی شک، در بدن اختلالاتی تولید می کند لذا هیچ یک از اعضاء بدن از گزند آن در امان نخواهد ماند.

به عنوان نمونه به تعدادی از عوارض جانبی داروها اشاره می کنم :

1- داروهای مسکن و ضد درد و تب بر : آسپیرین: زخم و خونریزی معده، پیرامیدن و آنتی پیرین : کاهش گلبول سفید خون و آلرژی به وجود می آورد : بوتازولیدن : زخم معده و افزایش فشار خون و نارسایی عمل کبد و کلیه و نیز کم خونی را موجب می شود: ایندومتاسین : عوارضی بسیار مانند دوار. زخم و خونریزی معده و اوره خونی (اورمی) اندک و کم شدن گلبول های سفید خون را در پی دارد.

2- مشتقات کورتیزون : که به ویژه به عنوان ضد رماتیسم به کار می رود عوارضی فراوانی مانند : زخم معده افزایش فشارخون، ادم دیابت، پوک شدن استخوان ها نقصان میل جنسی، حذف قاعدگی، بروز علامت نرینه (مردی) و در مادینه (زن).

داروهای ضد بارداری، مخدرهای رایچ اجتماعی مثل الکل، قهوه و چای از آلوده کننده های متداول دود دخانیات است که احتیاجات غذایی را افزایش می دهد.خوشبختانه معمولاً حق انتخاب و تصمیم گیری با ما می باشد که آیا در معرض این نوع آلودگی ها باشیم و یا زندگی توأم با سلامتی را با مصرف مواد مغذی، و تحریم داروهای شیمیایی، مسئولیت را از زندگی خود حذف نماییم.

متداولترین ماده ضدمغذی در غذا و نوشیدنی های روزانه اغلب ما وجود دارند. برخی از این عناصر که مرتباً مصرف می کنیم می توانند جذب مواد مغذی در دستگاه گوارشی را مختل سازند. چایی یکی از این موارد است بسیاری از خانم ها همراه غذا و بین وعده های غذا مکرراً را چای می نوشند. متاسفانه مواد شیمیایی درون چای مقدار جذب آهن، ویتامین A موجود در غذا را کاهش می دهد نوشیدن چای ساعت بسیاری از مشکلات و اختلالات هورمونی می شود و یا آن را مشکلات را وخیم تر می کند. تحقیقات نشان داده است که خانم هایی که بیش تر از چهار فنجان چای می نوشند بیش تر از زنانی که کمتر می نوشند. دچار علائم اختلالات پیش از قاعدگی می شوند. جایگزینی قهوه با چای، کمکی به رفع مشکلات و یا اختلالات هورمونی نمی کند ارتباط قهوه با مشکلات پستان به طور قانع کننده ای مشخص شده است به خصوص بیماری فیبر و کیستیک پستان (پستان های قلنبه و دردناک) و حساسیت پستان در پیش از قاعدگی.