مواد مغذی مهمی که از بدن در مقابل سموم محافظت می کنند شامل پروتئین ها، به خصوص پروتئین های غنی در سولفور مانند زرده تخم مرغ، میوه های مغزدار و دانه های هستند همچنین سلنیوم، روی، ویتامین های A ، C ، E برای دفع سموم دستگاه های بدن مهم هستند. هرچه بیش تر در معرض آلوده کننده های محیطی باشید نیاز بیش تری به این گونه مواد مغذی خواهید داشت.

دستگاه های انتقالی که هورمون ها را در بدن به گردش در می آورند در گردش دیگر عناصر مانند داروها هم دخیلند. دستگاه های آنزیمی در کبد مواد غذایی، هورمون ها و سموم را می سوزانند. هرچه فشار وارده در اثر عدم تعادل هورمونی به آن ها بیش تر باشد، احتمال این که با مشکلات بیش تری مواجه شوید، بیش تر است.

اگر کل دستگاه با عناصر مصنوعی اشباع شده باشد، واضح است که برای فرایندهای طبیعی که تعادل هورمونی به آن وابسته است ظرفیت کمتری وجود خواهد داشت مواد شیمیایی مصنوعی، از این هم بیش تر به دستگاه های سوخت و سازی صدمه می رسانند و موجب مشکلات دائمی می شوند وقتی این عناصر مصنوعی با تعادل هورمونی ارتباط تنگاتنگی دارند. احتمال این که مشکلات وخیم تر و خاص تر باشند بیش تر است. دستگاه های آنزیمی که به طور طبیعی وجود دارند تا هورمون های جنسی را متحمل شوند. هنگامی که بدن باید با هورمون های مصنوعی سر وکار داشته باشند. خیلی مهم می شوند. جای تعجب نیست که مشکلات کبدی، که در اثر استفاده از قرص ضدبارداری به وجود می آید. می تواند موجب عدم تعادل هورمونی دراز مدتی شود.

تغذیه ناکافی، به دلیل مصرف مواد غیرمغذی و محدود، رژیم های لاغری با مواد ضدمغذی موجود در خوراکی های بی ارزش این مشکلات را دو چندان می کند. اگر رژیم غذایی شما تاکنون کمبود ویتامین و مواد معدنی داشته است. از همان لحظه ای که در معرض ماده ضدمغذی قرار می گیرد، که باعث افزایش نیازتان به آن ها می شود، مشکل مضاعف می گردد. برای محافظت از خودتان در برابر موادضدمغذی، باید که حد بالایی از مواد مغذی را حفظ کنید.