اهدا خون به عنوان امری انسان دوستانه نه تنها می تواند جان هزارن انسان نیازمند به خون را نجات دهد، بلکه به عنوان راهی برای کاهش آهن خون و حفظ سلامتی می باشد.

آهن در بدن به عنوان یک کاتالیزاتور عمل می کند و باعث بوجود آمدن رادیکال های آزاد می شود (سوپراکسیدرادیکال) در اثر زیادی آهن در بدن، (سوپراکسیدرادیکال) به هیدروکسیل رادیکال ( ) تبدیل می شود که هر دو برای بدن مضر و سرطان زا هستند و هیچ آنزیمی در بدن توانایی از بین بردن آنرا ندارد و تنها راه علاج و از بین بردن این رادیکال ها وجود ویتامین های آنتی اکسیدان در بدن و مصرف دائمی آن ها می باشد.

ه) مالون دی آلدئید :

مالون دی آلدئید که به MDA معروف می باشد پارامتری است که آشکار کننده اکسیداتیواسترس است. آزمایشات نشان می دهد که کمبود MDA در خون به معنای این است که اسیدهای چرب لازم به مقدار کم در بدن ذخیره شده است و به خاطر همین امر در این حالت توصیه می شود که امگا-3 به صورت مکمل و یا با مصرف ماهی به صورت مصرف چندین وعده در طی هفته به بدن برسد.

مقدار طبیعی MDA در زن و مرد بین اعداد 5/11- 5/6 میکرومول در هر لیتر است. مالون دی آلدئید از 5/6 نباید پایین تر بیاید.

ی ) توتال اکسیداسیون استاتوس (TAS) :

TAS نشان دهنده مقدار اکسیداتیو استرس است که به دنبال امراض کرونیک و عفونت های زیاد، ریسک (احتمال) اکسیداسیون و به دنبال آن امراض قلبی- عروقی افزایش می یابد. آنتی اکسیدان ها مسئوال مبارزه با اکسیداتیو استرس می باشند. با انجام تست TAS می توان به اطلاعاتی در مورد اختلال در نسبت مواد اکسیداتیو و آنتی اکسیداتیو پی برد. اگر مقدار TAS کم باشد، یعنی مقدار مواد آنتی اکسیداتیو در بدن کاهش یافته و برای حفظ سلامتی، باید ویتامین ها و مواد معدنی و مواد آنتی اکسیدان سریعاً به بدن برسانده شود.

مقدار طبیعی آن در خانم ها و آقایان بین اعداد 30/1 تا 77/1 میلی مول در هر لیتر می باشد.

آیا مالون دی آلدئید و توتال اکسیداسیون استاتوسدر در گرفتگی عروق موثرند؟