نقش امگا-3دریچه های ADHD

ADHD مخفف کلمه (Attention deficit hyperactivity disorder) می باشد که عبارت است از مشکلات نقصان تمرکز و توجه که همراه با پرفعالیتی در بچه ها است این اختلال در بسیاری از بچه ها دیده می شود و امروزه بر تعداد آن اضافه شده است. مادران در مراجعه به پزشک، شکایت از عدم تمرکز کودک خود و هم چنین ناآرامی کودک خود می کنند و به دنبال راه چاره ای برای رفع این مشکل ذکر شده می باشند. تجربیات مختلف نشان می دهد که کودکان در سنین مختلف توانایی تمرکز متفاوتی دارند. مثلاض در شش سالگی باید بتوانند حداقل ده دقیقه بر روی یک مطلب یا کاری یا بدن برنامه ای، تمرکز داشته باشند و یا در ده سالگی، حداقل بیست دقیقه و در چهارده سالگی حداقل سی دقیقه باید توانایی تمرکز را داشته باشند. این کودکان (کودکان مبتلا به ADHD) مدت زمان تمرکز برای سن خود را ندارند.

گاهی همراه با اختلالات تمرکز و پرفعالیتی در این بچه ها، اختلالات متابولیسم مواد حیاتی و مغزی هم دیده می شود. پژوهشگران به اثبات رسانده اند که سطح اسید چرب DHA (اسید چرب امگا-3) در این بچه ها کم می باشد. همین گروه بیان می کنند که یکی از علل این بیماری می تواند نقصان همین اسید چرب در آن ها باشد و توصیه به مصرف مکمل های حاوی اسید چرب DHA را به همه آن ها دارند جالب توجه است که این کودکان که سطح اسید چرب DHA در آن ها کمتر از معمول بوده است، علائمی مانند تشنگی زیاد، پر ادراری و پوست خشک را نیز از خود نشان می دادند که همگی مشابه علائم دیابت می باشد. بنابراین تشخیص صحیح در آن ها اهمیت زیادی خواهد داشت. از طرفی دیگر تحقیقات علمی نشان داده است که DHA (اسید چرب امگا-3) در رشد طبیعی بچه ها نقش مهمی دارد. شیر مادر (به شرط آن که مادر از تغذیه خوبی برخوردار باشد) حاوی DHA زیادی است. برای رشد سالم و طبیعی کل سیستم عصبی و خصوصاً شبکیه چشم شیرخوار به اسید چرب DHA می باشد و این اسید چرب نقش مهمی در رشد سیستم مغز و اعصاب در شیرخوار به عهده دارد.

بررسی های انجام شده در افراد میان سال نشان می دهد که اسیدهای چرب DHA ، EPA ، در سه عضو بدن تجمع بیشتری دارند این سه عضو عبارتند از : چشم (شبکیه چشم)، مغز و اسپرم ها.

در همین زمینه دانشمندان کارهای جالبی را انجام داده اند و به اثبات رساندند که در اثر نقصان اسید چرب DHA در بدن، علائم مختلفی مثل کمبود تمرکز تا اختلالات خلقی، رفتاری، پرخاشگری و سایر اختلالات اعصاب و روان به هرشکلی، دیده می شود. برهمین اساس دانشمندان توصیه می کنند که در برنامه غذایی خانم های حامله و شیرده، حتماً این دو اسید چرب DHA، EPA به مقدار کافی اضافه شود تا جلوی اختلالات ذکر شده در بالا در بچه ها گرفته شود و هم چنین به بچه هایی که مبتلا به این اختلال هستند، این دو اسید چرب به صورت مکمل و چه از راه مصرف ماهی حتماً رسانده شود.