شاید بسیاری از مردم وحتی برخی از پزشکان این طور بیندیشند که تنها مسئولیتی که رحم و دستگاه تناسلی در بدن زن به عهده دارد تولید مثل و ایجاد لذت جنسی است در حالیکه چنین نگاهی کاملاً اشتباه وغیر علمی است.

آنچه که علم مؤید آن است رحم را به عنوان یکی از اعضاء رئیسه ومهم در تأمین سلامت بدن زن معرفی میکند .ترشحات تخمدان ، فعالیت رحم و تخمدانها ، حالات مختلف دستگاه تناسلی از لحاظ هورمونی، تخمک زدایی و... چگونگی وضعیت قاعدگی ها به لحاظ کمی وکیفی، بارداریها، زایمانها، بیماری هایی که به طریق مختلف دستگاه تناسلی را تحت تأثیر قرار می دهند، چگونگی ارضای تمایلات جنسی ، بلوغ جنسی، یائسگی، و... همه و همه بهطور کاملاً شایانی بر وضعیت عصبی و رفتاری، سلامت و شادابی پوست، فعالیت قلب، کبد، دستگاه گوارش، بیماریهای خونی وحتی بیماریهای اسکلتی وبسیاری دیگر از مسائل بدن زن تأثیر گذارند. به صورت آماری زنانی که به نوعی دچار اختلال در دستگاه تناسلی خود هستند یا دچار یائسگی و... میگردند بیش از زنانی که رحم سالم و دارند درگیر بیماری های مختلف می شوند به عنوان مثال پس از بروز وضعیت یائسگی یا قطع طولانی مدت قاعدگی به هر دلیل احتمال بروز بیماریایی نظیر پوکی استخوان، چربی خون، و فشار خون بالا، حملات قلبی و مغزی، مشکلات مفصلی، بیماری های عصبی و... به طرز چشمگیری افزایش می یابد.

متأسفانه در پزشکی جدید بسیاری از پزشکان با بروز یک بیماری ساده و قابل درمان در رحم یا تخمدان مانند کیست، فیبروم و.... با بی فکری و حماقت تمام برداشتن و حذف رحم یا تخمدانها را به عنوان شیوه درمان به بیمار توصیه می کنند و با این کار شاید ناآگاهانه مرتکب جنایتی هولناک در حق بیمار خود می شوند در حالیکه عواقب وحشتناک پس از آن هیچگاه گریبان پزشک را نمی گیرد. فقدان رحم خصوصاً در زنان جوان به معنی فقدان یکی از مهمترین اعضای رئیسه بدن و یکی از اصلی ترین محور های سلامتی بدن است. از همین رو است که زنان پس از یائسگی یا برداشته شدن رحم وتخمدان توسط پزشک دچار تحولات بسیار شدید و آشکار در بدن خود می شوند که این تحولات غالباً منفی و بسیار خطرناکند.

شناخت رحم و دستگاه تناسلی در بدن زن