آب به چند دسته متفاوت تقسیم می شود؟

جدول بندی آب، از جهت خالص و ناخالصی و دارا بودن مواد و املاح گوناگون یک مسئله پیچیده علمی است، که شرح وبسط در پیرامون آن از حوصله این مقوله خارج است، مثلاً به عنوان نمونه، گاهی آب را از لحاظ وجود مقدارهای مختلف یونهای کلسیم و منیزیم به دو دسته تقسیم می کنند:

الف) آب سبک، که در آن مقدار این یونها کم است

ب) آب سنگین، که در آن مقدار بیشتری از یونهای نامبرده وجود دارد.

لیکن آبهای معمولی را که در دسترس همگان قرار دارد، بطور کلی به سه دسته می توان طبقه بندی نمود : آب سبک، نیمه سبک و سنگین.

آب سبک : معمولاً به آبهایی گفته می شود، که تقریباً خالص است و هیچ نوع مواد خارجی (املاح معدنی) در خود ندارد، مانند آب باران، برف و تگرگ.

این نوع آبها، به علت اینکه با رگه های معدنی زمینی تماس نداشته اند، طبیعی ترین آب خالص، محسوب می شوند. مصرف این نوع آبها برای شستشوی موهای سروتن، هیچگونه نگرانی ندارد و زمانی که آب تصفیه شده در دسترس نباشد، با خیالی آسوده می توان از این نوع آبها استفاده نمود. زیرا تصفیه این نوع آبها، بطور طبیعی و در بطن طبیعت انجام گرفته، نیازی به تصفیه مجدد ندارد و مصرف آن، چه از لحاظ شستشوی موها و چه خوراکی کاملاً بدون اشکال می باشد.

در اینجا لازم بذکر است که درباره مصارف یاد شده از آب سبک، یک استثناء وجود دارد و آن در مورد آب حاصل از نزولات آسمانی، در مناطق شهری پرجمعیت و صنعتی می باشد، در اینگونه شهرها، بعلت فعالیتهای صنعتی و ماشینی و... ، هوا بشدت آلوده بوده، و در فضای بالای محیط زندگی شهری، مجموعه دودها و گازهای آلوده بصورت ابری تیره تجمع می یابد. در هنگام بارش باران یا برف، آلودگیهای مزبور با این نزولات آسمانی همراه شده، به سطح زمین می آورد، اصطلاحاً باران شیمیایی می نامیم.

آب حاصل از این باران یا برف، مانند آبهای مضر مصنوعی (که در این بخش از کتاب توضیح لازم را در مورد آن خواهیم داد) کاملاً مضر بوده، به هیچ وجه قابل استفاده برای شستشوی سر و بدن نمی باشد، و همچنین برای آشامیدن نیز خطرناک است. نکته حایز اهمیت اینکه، برای رعایت پرهیز کامل از این نوع آبها، لازمست هنگام بارش باران یا برف در مناطق شهری آلوده، علی الخصوص در دقایق آغازین شروع این نزولات، از تماس پوست سر با آنها و آلوده شدن موها به این نوع آبها، جداً جلوگیری بعمل آورد.