زلزله شدید موارد متعددی وجود دارند که شما با در نظر گرفتن آنها می توانید خود را از خطرات زمین لرزه تا حد امکان دور نگه دارید . اما مردم معمولا با این شرایط تنها یکبار مواجه می شوند ، از آن آگاهی و در این زمینه تجربه ندارند . پس باید با مطالعه و بکار گیری تجارب دیگران خود را برای زمین لرزه های احتمالی آماده کنید .

اگر در فضای بسته قرار دارید :

روی زمین بنشینید . سعی کنید زیر میز و یا دیگر وسایل مطمئن پناه بگیرید و همانجا بمانید تا زمین لرزه تمام شود . اگر میز در اطرافتان نبود ، سر و صورت را با دستان خود بپوشانید و در یکی از گوشه های داخلی خانه به حالت خمیده بنشینید. از شیشه ، پنجره ها ، درها و دیوارهای رو به بیرون و هر وسیله ای که امکان سقوط دارد ، مثل لوستر ، دور بمانید . اگر در رختخواب هستید همانجا بمانید و بالش را پناه سر و صورت خود قرار دهید . البته این کار را فقط زمانی انجام دهید که زیر لوستر نخوابیده باشید . در این صورت سریع به گوشه ای امن بروید . در چهارچوب در نیز نایستید ، مگر آنکه مطمئن باشید به اندازه ی کافی محکم است . اکثر چهارچوب ها ضعیف ساخته شده اند و امنیت کافی ندارند . تا زمانی که زمین لرزه متوقف نشده به خارج از خانه نروید . وقتی زمین در حال لرزیدن است از خانه خارج نشوید . تحقیقات نشان می دهند بیشتر جراحات زمانی رخ می دهند که مردم سعی در خروج از ساختمان در زمان زمین لرزه را دارند . به هیچ وجه از آسانسور استفاده نکنید . فراموش نکنید ممکن است برق برود و یا آلارم آتش سوزی روشن شود .

اگر زمان زمین لرزه بیرون هستید :

همان بیرون بمانید ! از ساختمان ها ، تیر چراغ برق و سیم ها دور باشید . بیشترین خطر همیشه در بیرون و در جوار دیوارها و در های خروجی وجود دارد . از این مناطق دور شوید .

اگر در یک وسیله ی در حال حرکت هستید :

هرچه سریعتر و با رعایت نکات ایمنی ماشین را متوقف نمایید . در کنار درخت ها ، زیر سیم و کنار ساختمان ها پارک نکنید . بعد از تمام شدن زمین لرزه به راه خود ادامه بدهید ، اما از پل ها ، رمپ ها و جاده هایی که ممکن است تخریب شده باشند عبور نکنید .

اگر زیر آوار گیر افتادید :

کبریت روشن نکنید . تا حد امکان تکان نخورید و به گرد و خاک ضربه نزنید . با یک تکه پارچه برای خود ماسک بسازید . به یک لوله و یا دیوار ضربه بزنید تا نجات دهندگان متوجه شما شوند . اگر می توانید سوت بزنید . اما داد و جیغ آخرین گزینه است . جیغ زدن موجب نفس تنگی و استنشاق گرد و غبار می شود .