دو کار مهم آلت تناسلی در انسان

آلت تناسلی در انسان دو کار عمده بعهده دارد :

  • ادرار کردن
  • انجام عمل جنسی

پوست آلت تناسلی تیره بدون مو، نازک و قابل کشش می باشد (که می تواند اتساع آلت را تسهیل کند) نزدیک به سر آلت و در قسمت گردن آن این پوست بر روی خود تا خورده و حشفه یا پره پوس را بوجود می آورد.و همین قسمت از پوست آلت است که در هنگام ختنه برداشته می شود.

آلت تناسلی از بافت نرم و قابل ارتجاعی ساخته شده است. داخل بافت آلت تناسلی شبیه به یک اسفنج است و مثل یک اسفنج فضاهای تو خالی زیادی در داخل آلت تناسلی وجود دارد و در هنگام تحریک جنسی این فضاها پر از خون شده و مستع می گردند. با پر شدن این فضاها آلت تناسلی هم بزرگتر شده تا به تحریک کامل برسد و در این حالت آلت تناسلی سفت و بزرگ خواهد بود (یا به عبارتی نعوظ رخ داده است). بدنبال تهییج جنسی و رسیدن به اوج لذت جنسی و خروج منی یا به دنبال پایان یافتن تحریک، پرخونی بافتهای اسفنجی داخل آلت تناسلی از بین می رود و آلت تناسلی شکل اولیه خود را بدست می آورد. طول آلت تناسلی در افراد مختلف متفاوت است و بزرگی یا کوچکی آن نقشی در لذت جنسی که زوج خواهند برد ندارد. در مورد تحریکات جنسی و چگونگی آن در فصل بهداشت جنسی به تفصیل صحبت خواهد شد.

تا اینجا مختصری در مورد ساختمان و عملکرد دستگاه تناسلی مردان در ارتباط با تولید مثل یعنی ساخت اسپرم و مایع منی بحث شد و حال به بحث درباره دومین وظیفه عمده بیضه یعنی نقش آن در ایجاد صفات ثانوی جنسی خواهیم پرداخت.

بیضه ها قادر به ترشح موادی هستند بنام هورمونهای جنسی، عمده ترین هورمون جنسی در مردان تستوسترون نام دارد و همزمان با شروع ترشح این هورمون بلوغ نیز شروع می شود و در واقع تأثیرات تستوسترون بر روی اعضاء مختلف بدن تغییرات قابل مشاهده در هنگام بلوغ را در پسران باعث می شود که به این تغییرات صفات ثانوی جنسی گویند این تغییرات عبارتند از :

تغییرات دستگاه تناسلی خارجی

اندازه آلت تناسلی چه در طول و چه در قطر افزایش می یابد، و پوست کیسه بیضه تیره تر شده و چین وچروک بیشتری پیدا می کند و بزرگ شدن بیضه ها اولین علامت بلوغ در پسران می باشد و حدود یک سال بعد از شروع رشد بیضه ها آلت تناسلی شروع به رشد می کند.

تغییرات دستگاه تناسلی خارجی

کیسه های منی بزرگ می شود و شروع به ترشح می کنند، پروستات و غدد کوپر نیز بزرگ شده و ترشح خود را آغاز می کنند. خروج مایع منی یک علامت قابل توجه است که حدود یک سال بعد از رشد بیضه ها ممکن است اتفاق بیفتد اما زمان وقوع آن بسیار متغیر است و در حدود 90% از پسران در سنین 11 تا 15 سالگی رخ خواهد داد.