در سال 2011 زمین لرزه ای عظیم در ژاپن اتفاق افتاد

قدرت این زلزله شدید 9 ریشتر بود و بزرگترین زمین لرزه در تاریخ این کشور به حساب می آمد . زمین لرزه همچنین یک سونامی را در پی داشت و خسارات زیادی را به مردم ، خصوصا ساکنین خطوط ساحلی ، وارد آورد .

اما باید خوشحال باشیم که زمین لرزه های این چنین شدید بسیار نادر هستند ، اما اگر قابل پش بینی باشند ، جان بسیاری از افراد حفظ خواهد شد .

آیا می توانیم زمین لرزه را پیش بینی کنیم ؟

دانشمندان راهکارهای زیادی را برای پیش بینی زمین لرزه بکار گرفته اند ، اما تا کنون هیچ یک از آنها موفقیت آمیز نبوده است . البته همیشه این موضوع که در کجا امکان وقوع زمین لرزه ای بزرگ وجود دارد قابل تشخیص می باشد ، اما همچنان کسی از زمان دقیق این زمین لرزه های احتمالی اطلاع ندارد .

با این وجود اما ، احتمال وقوع زمین لرزه ها در آینده را می توان با توجه به داده های علمی تا حدودی محاسبه کرد . برای مثال داشنمندان در آمریکا تخمین زده اند که احتمال وقوع زمین لرزه در سان فرانسیسکو در 30 سال آینده 67 درصد می باشد .

اینکه ساکنین یک منطقه از احتمال زمین لرزه در منطقه ی خود آگاهی داشته باشند نکته ی مثبتی است ، زیرا می توانند خود را برای این اتفاق آماده کنند . اما اگر می توانستیم زمان دقیق آن را نیز بررسی نماییم خسارات جانی و مالی به حداقل می رسید .

چرا زمین لرزه ها غیر قابل پیش بینی هستند ؟

تا به حال دانشمندان نتوانسته اند سیگنالی از زمین لرزه دریافت نمایند . هیچ علایمی وجود ندارد که به ما بگوید زمین لرزه به زودی خواهد آمد . لرزش ها را تنها می توان ثانیه هایی قبل از وقوع زمین لرزه تشخیص داد که این نیز زمان مناسب برای فرار را در اختیار مردم نمی گذارد .

اتفاقاتی که منجر به وقوع یک زلزله می شود معمولا در اعماق زمین رخ می دهند ، صفحات تکتونیکی زیادی ، بخش هایی از پوسته ی زمین که روی هم می لغزند و موجب پیدایش زمین لرزه می شوند ، وجود دارند که ارتباط آنها با یکدیگر بسیار پیچیده است . همین موضوع نیز پیش بینی زمین لرزه را بسیار دشوار می سازد .

اما آیا در آینده قادر به پیش بینی زمین لرزه خواهیم بود ؟

دانشمندان در ارگان های مختلف به سختی در تلاشند تا روش های پیشرفته تری برای پیش بینی زمین لرزه ابداع نمایند . ما نیز امیدواریم این تلاش ها سرانجام به نتیجه رسیده و جان میلیون ها انسان از خطرات دور بماند .