انواع روش های پیشگیری از کمر درد

کمر درد یکی از بیماریهایی است که عده زیادی از آن رنج می برند و هر کس باید از موازین جلوگیری از آن آگاه باشد و به آنها رفتار کند. اگر چه درباره اصلاح طرز نشستن و طریقه درست ایستادن برای جلوگیری از کمر درد بحث شد، با این همه ذکر نکاتی چند لازم است.

  • هنگام بلند شدن و یا بلند کردن وزنه های سنگین، زانو را خم کنید و بگذارید پاها، دستها و مفصل ران به کمر کمک کنند.
  • در آن واحد از خم شدن و پیچیدن خودداری نمایید.
  • هرکس باید از محدودیتهای بدنی خود اطلاع داشته باشد و از وارد کردن فشار زیاد اجتناب کند.
  • مدت زیادی در یک حالت نمانید و وضع بدن خود را غالباً تغییر دهید. کسانی که ناچارند مدت زیادی بنشینند (چه در موقع کار و چه در موقع مسافرت با اتومبیل، هواپیما، قطار و غیره)، بایستی گاهگاهی بلند شوند، حرکتی کنند و عضلات خود را بکشند؛ زیرا این کار از گرفتگی و خستگی عضلات جلوگیری می کند.
  • به خاطر داشته باشید که کمر درد ممکن است به علت کشش های هیجانی، دلهره و دیگر ناراحتیهای عصبی تشدید یابد. معمولاً کسانی که داغ بزرگی می بینند و یا خبر بسیار بدی به آنان داده می شود، می گویند : «کمرم شکست» ؛ این گفته تا اندازه زیادی صحیح است.

کمردردهای التهابی یکی از دلایل کمردرد است که اغلب با استراحت تشدید می‌شود و بیمار صبح که از خواب بلند می‌شود، دارای درد شدیدی در ناحیه کمر است. درحالی‌که درد کمر در حین فعالیت‌های روزانه بیمار اغلب بهتر می‌شود.

البته باید توجه کنید در فاز حاد و تحریکی دیسک کمر و حملات آرتروز کمر هم با دردهای مقطعی که صبح تشدید می‌شوند مواجه هستیم. در این نوع کمر درد بیماران به‌هیچ‌وجه به دلیل تشدید درد در صبح قادر به انجام فعالیت‌های روزمره نیستند.

همچنین در کمرهای التهابی گاهی علت می‌تواند روماتیسم مفاصلی باشد که روماتیسم خود در اکثر موارد علت ژنتیکی دارد و از والدین به فرزندان منتقل می‌شود.

اگر علت کمردرد عفونت هم باشد با همین تظاهرات التهابی خود را نشان می‌دهند. یعنی مثلاً بیماری که به دلیل تب مالت در حال حاضر درد ناحیه کمر دارد عمدتاً کمردرد وی در صبح و اصولاً با استراحت تشدید می‌شود.

بسیاری از انواع سرطان‌ها و تومورهای نخاعی هم ممکن است خود را به‌صورت درد شبانه نشان دهند.

البته مجموعه درد التهابی کمردرد یعنی تمام انواع کمر دردهای دارای منشأ روماتیسم، عفونی و سرطانی مجموعاً 10 تا 15 % علل کمر درد را بیشتر تشکیل نمی‌دهند.

کمردرد عصبی

در این حالت اغلب عصبی شدن و ناراحت شدن فرد موجب اسپاسم عضلانی و ازجمله اسپاسم کمر می‌شود و به همین دلیل پاتولوژی موجود در کمر را تشدید می‌کند.

از طرف دیگر گاهی کمردرد عصبی ممکن است نوعی رفتار عادتی باشد که بیمار را به سمت مرخصی و استراحت‌های خانگی بکشد.

نغییرات هورمونی

جالب است بدانید دلایل کمر درد هرچه باشد در خانم‌ها در دوران عادت ماهانه تشدید می‌شود و بسیاری ممکن است علت کمردرد در زنان را پریود بودن بدانند درحالی‌که این عامل تنها تشدیدکننده است.