چگونگی خوابیدن کودکان و شرایط مناسب برای خواب کودکان

نوزاد شما در ابتدا هیچ درکی از شب و روز ندارد، بنابراین در چند هفته اول بعد از تولد بطور تصادفی می خوابد و بیدار می شود. شما ممکن است حساب کنید که او 20 ساعت از 24 ساعت را خوابیده یا اینکه فقط 12 ساعت از 24 ساعت را خوابیده است. هر الگوی خوابی که کودک داشته باشد او به همان اندازه که نیاز دارد و لازم است می خوابد.

بعد از مدتی ساعت بیولوژیکی نوزاد شما به او می گوید که شب ها را برای خوابیدن انتخاب کند و این شروع مناسبی است برای تنظیم ساعت خواب شبانه . از همان ابتدا باید ساعت قبل از خواب او را ساکت و آرام مهیا کنید. شما ممکن است این ساعت را برای حمام کردن او، شیردادن و عوض کردن پوشکش انتخاب کنید و سپس او را در گهواره اش قرار دهید.شما ممکن است لازم باشد که گهواره او را تکان داده و برایش لالایی بخوانید. نوزاد تا سه ماهگی اگر در یک ملحفه یا پتو به صورت قنداق پیچیده شود بهتر می خوابد، زیرا این کار باعث می شود که از حرکات پرشی و غیر ارادی دستها و پاها جلوگیری شود. این حرکات ناگهانی اغلب باعث از خواب پریدن نوزاد می گردد. کودک کمی که بزرگتر می شود می تواند خودش را خواب بلند شده و بنشیند. شما می توانید در گهواره او چند اسباب بازی بگذارید یا بالای تختش آویزان کنید تا در این مواقع با آنها سرگرم شده و بازی کند.

کودک شما از بیرون رفتن از خانه لذت می برد. برای جلوگیری از برخورد نور مستقیم خورشید برای او سایبان بگذارید.

اگر کودک شما ترجیح می دهد که به یک طرف بخوابد، مطمئن شوید که دست زیرینش در جلو قرار گرفته است تا از غلتاندن او به سمت وضعیتی که بر روی شکم بخوابد جلوگیری کند.

اتاق کودک باید گرم باشد (حدود 18 درجه سانتیگراد) تا در اثر سرما بیدار نشود. در هنگام خواب، یک لباس راحت به تن کودکتان کنید و رویش را با یک ملحفه و چند لایه پتوی نازک بپوشانید. شما می توانید دمای بدن کودک خود را در طول شب، با دست گذاشتن بر روی شکم یا پشت گردنش کنترل کنید. سپس با کم و زیاد کردن پتوها دمای او را به حد مناسب برسانید. اگر فکر می کنید که کودک شما از تاریکی می ترسد، یک چراغ خواب در کنار گهواره اش قرار دهید. شما می توانید با تشویق او به بیشتر بیدار ماندن در طول روز، الگوی خواب بهتری برای او درست کنید. این کار را می توانید با صحبت کردن و بازی کردن در طول روز انجام دهید. دفعات شیر دادن شبانه را کاهش دهید تا کودکتان بیاموزد که شب موقع خواب است و نه کار دیگر.

کودک از مشاهده اسباب بازیهای که بالای تختش آویزان شده خوشحال می شود.

الگوی میانگین خواب

در هنگام تولد 17 ساعت در طی 24 ساعت

در 3 ماهگی در روز 5 ساعت در شب 10 ساعت

در 6 ماهگی در روز 4 ساعت در شب 10 ساعت

در 9 ماهگی در روز 3 ساعت در شب 11 ساعت

در 12 ماهگی در روز 2 ساعت در شب 11 ساعت