دلایل گریه کردن کودکان و روشهای آرام کردن آنان

نحوه پاسخ شما به گریه کودکتان و نحوه آرام کردن او می تواند در ارتباط بین شما و او تأثیر بگذارد. پاسخ به گریه نوزاد خطر لوس شدن او را به همراه ندارد. وقتی نوزاد گریه می کند و شما به پهلویش می روید، به او نشان می دهید که مراقب او هستید و این باعث عشق و محبت عمیقی بین شما می گردد.

چرا نوزاد گریه می کند

به دلایل مختلفی یک نوزاد ممکن است گریه کند و شما باید بفهمید که علت گریه او چیست تا بتوانید او را آرام نمایید. نوزاد شما ممکن است خیلی گریه کند، زیرا گریه تنها وسیله ارتباطی او با شماست. نوزاد شما نیاز دارد که بتواند به شما بفهماند که دنیایی که او اکنون وارد آن شده است برای او عجیب و گاهی اوقات ترسناک است. هنگامی که نوزاد به محیط اطرافش عادت کرد و سازگاری پیدا نمود و شما فهمیدید که او به چیزهایی علاقه مند است و از چه چیزهایی خوشش نمی آید، کم کم میزان گریه کردن او کاهش خواهد یافت.

خستگی یک علت شایع گریه کردن در هنگام خواب می باشد.

صبر کردن برای اینکه شیشه شیرش خشک شود می تواند باعث خستگی و عصبانیت کودک شده و موجب گریه او شود.

گرسنگی مهمترین علت گریه نوزاد است و شما بزودی یاد خواهید گرفت که زمانهای گرسنگی او را بدانید. هر موقع که نوزاد گرسنه بود باید به او شیر داد. نوزاد ممکن است هر 2 یا 3 ساعت طلب شیر کند.

سرما یا گرمای بیش از حد ممکن است سبب گریه نوزاد شود. از آنجایی که یک نوزاد نمی تواند به خوبی دمای بدنش را تنظیم کند و به آسانی می تواند خیلی گرم یا خیلی سرد شود، اهمیت دارد که شما درجه حرارت او را همیشه تحت نظر داشته باشید. شما باید مطمئن شوید که درجه حرارت اتاق او همیشه در 18 درجه سانتیگراد ثابت باقی می ماند. خیس یا کثیف بودن پوشک معمولاً باعث گریه نوزاد نمی شود مگر اینکه پوشک سرد شده باشد. نوزاد شما ممکن است از در آوردن لباسش تنفر داشته باشد (حتی در یک اتاق گرم)، این مسئله بدین خاطر است که احساس وجود لباس بر روی پوست او باعث ایجاد یک احساس امنیت برای او می شود، و وقتی شما لباس او را در می آورید او احساس عدم امنیت کرده و گریه می کند. در چند دقیقه اول تولد، زیاد لباس او را در نیاورید تا این امر کمتر رخ دهد و برای شستن و حمام کردن او هم بهتر است بجای اینکه تمام لباس او را یکدفعه بطور کامل در آورید ابتدا پاها و سپس تنه و دستهای او را بشویید و در هر مرحله هم فقط لباسهای همان قسمت را در آورید.

درد یکی از علل گریه نوزاد است ولی برای شما خیلی سخت است که بفهمید کجای او درد می کند. اگر توانستید علت درد را پیدا کنید مثلاً اگر سنجاق پوشاک او باز شده و در پوستش فرو می رود، سریعاً اقدام به رفع مشکل نمایید. اگر نتوانستید علت درد را پیدا کنید، نگذارید که او همینطور گریه کند، او را بلند کرده و سعی کنید با دلگرمی دادن به او باعث قطع گریه اش شوید. تا هنگامیکه نوزادتان بطور کامل ساکت نشده است در کنار او باقی بمانید. اگر به نظرتان کودک تب دارد یا بی حال است او را به نزد پزشک ببرید.

کودکان وقتی خسته می شوند شروع به گریه کردن می کنند. در این صورت او را در گهواره اش در اتاق گرم با نور کم قرار دهید تا بخوابد. اگر لازم باشد گهواره را تکان داده و برایش لالایی بخوانید تا آرام شده و بخواب رود.

ازدیگر علل گریه کردن کودکان می توان به کولیک(قولنج کردن طولانی مدت)،نیش زدن دندانها و ... اشاره کرد.

روشهای ساکت کردن کودک

  • حرکت دادن و تکان دادن کودک
  • جلو و عقب بردن کالسکه
  • قرار دادن او در صندلی هایی که تکان می خورند
  • سوار کردن او در اتومبیل بر روی صندلی مخصوص کودکان و به گردش بردن او
  • صحبت کردن یا آواز خواندن برای او
  • روشن کردن رادیو، تلویزیون و یا حتی جاروبرقی می تواند باعث ساکت شدن او شود.
  • پرت کردن حواس کودک با یک اسباب بازی پر سر و صدا
  • گذاشتن یک نوار موسیقی
  • گریه کردن یکی از راههای ارتباطی کودک با شماست و از این طریق او احساساتش را بیان می کند.