غذا خوردن را فراموش نکنید!

اگر عادت دارید که هر روز سه وعده غذا بخورید یادتان باشد که هیچ یک از وعده های غذا خوردن را فراموش نکنید، عقیده بسیاری از متخصصین غذایی بر این استوار است که نخوردن یک وعده غذا باعث بروز مشکلاتی مثل افسردگی و هیجان می شود.

سه وعده غذای کامل و حساب شده و سالم خوردن باعث می شود که قند خون شما همیشه طبیعی بماند و تمام مواد مورد نیاز بدن در دسترس آن قرار گیرد. از این رهگذر شما قادر خواهید بود مواد نشاسته یا کربوهیدرات پروتیئنی و چربی و املاح و ویتامین ها را در اختیار اعضاء بدن خود قرار دهید. وقتی شما یک وعده غذا نمی خورید باعث می شود که علاوه بر پایین آمدن قند خون فلزات و غیرفلزات و املاح معدنی و آلی که مورد نیاز بدن است و بدن با استفاده از آنها متابولیسم خود را تنظیم می کند، در دسترس بدن قرار نگیرد. که در چنین حالتی یا بدن زود در اثر کار خسته می شود و یا اگر کار کند ناقص و نامطلوب خواهد بود. البته اگر به عللی نتوانستید یک وعده غذای خود را بخورید، وقتی نوبت غذا خوردن بعدی رسید نباید غذای خورده نشده قبلی را نیز به این وعده غذا اضافه کنید. بهرحال مطالب و مسائلی مثل گرفتاری، وقت نداشتن، عجله داشتن، مهم داشتن دلیل این نمی شود که شما غذا خوردن را از یاد ببرید و یا به آن اهمیتی ندهید.

در طی روز سطح و میزان انرژی بدن ما افزایش می یابد و این افزایش انرژی در سراسر روز ادامه دارد. این کار به وسیله یک دستگاه تنظیم کننده بسیار دقیق بدن صورت می گیرد و خود این دستگاه با ساعت بسیار دقیق که در پیکر ما وجود دارد خود را تنظیم می کند.

وقتی انسان دچار حالت نگرانی و اضطراب می شود نیازش به غذا بیشتر می شود به همین جهت در چنین حالاتی بهتر است چیزی بخورید و مقداری انرژی وارد بدن خود کنید. البته اگر از مواد بسیار شیرین و قنددار استفاده نکنید بهتر است. وقتی شما مقدار زیادی قند، شکر، مربا، آب نبات و امثال آن می خورید به این علت که یک مرتبه مقادیر زیادی قند وارد بدن شما شده است سلولهای (بتا) در جزایر لانگرهانس لوزالمعده به فعالیت شدید افتاده و مقادیر زیادی انسولین، خیلی بیشتر از آنچه لازم است ترشح می کنند و این انسولین اضافی باعث می شود که نه تنها قند اضافی را بسوزاند، بلکه قند خیلی بیشتر از حد معمولف سوخته شده و قند خون پایین می آید. و در نتیجه به انسان حالت افسردگی و خمودگی و غم دست می دهد.