آیا صدای ناهنجار دارید ؟

می دانید که تن صدای افراد در جذب اشخاص به سوی آنها نقش بسیار مهمی دارد. بعضی انسانها دارای قیافه خوب، دل پسند و آراسته هستند ولی وقتی حرف می زنند و سخن می گویند انسان متوجه می شود که صدای ناهنجاری دارند. تن صدایشان خوشایند نیست. در حالی که بعضی واقعا تن صدای جاذبی دارند و به اصطلاح می گویند صدای آنها Radio phonic است.

اصولاً در تمام دنیا دستگاههای مخابراتی صوتی مثل رادیو و تلویزیون سعی می کنند افرادی را به استخدام خود در آورند که تن صدای شان جالب باشد چون جاذب بودن تن صدا باعث می شود اغلب بینندگان و یا شنوندگان بیشتر به دیدن و یا شنیدن آن خبر یا مطلب راغب شوند.

البته تن صدا یک نعمت خدادادی است ولی بعضی ها اصولاً از صدای خود و از تن آن خوب استفاده نمی کنند. یک گوینده رادیو که چندین برنامه را به طور زنده اجرا می کند و یا یک هنرپیشه که قسمت زیادی از یک نمایشنامه را به اجرا در می آورد و مرتب حرف می زند باید به این حقیقت واقف باشد که صدای انسان و تولید آن دارای دستگاه بسیار ظریف و عضو حساسی است که بایستی مانند سایر اعضاء بدن از آنها نگاهداری کرد.

در دهان، بعد از حلق حنجره قرار دارد که در درون حنجره چهار تار صورتی در مقابل هم قرار گرفته اند و صدا عبارت است از خارج شدن هوا از ریه و وارد شدن آن به درون این طناب های صوتی و نوسان این طناب ها و ایجاد صدا و تقویت این صداها در محوطه حلق و دهان (همانند کاسه تار یا جعبه ویلون) و خارج شدن آنها از دهان و حرکات لب ها.

حال اگر شما به سلامت خود خوب توجه نکنید. مثلاً دائماً دچار ناراحتی های ریوی، ورم لوله های تنفسی مثل نایچه ها و نای ورم حنجره و طناب های صوتی باشید به طور قطع هرچقدر صدای شما خوب هم که باشد به تدریج بر اثر ابتلای به این بیماریها صدای تان خراب می شود و آن تن زیبا و خداداد شما دستخوش تندباد بیماریهای مزمن می شود و از بین می رود. بدین ترتیب شما موظف هستید اگر می دانید تن صدایتان خوب و جاذب است و تا در مکانی حرف می زنید همه متوجه آن می شوند و یا گوینده و یا هنرپیشه هستید بایستی همان طوری که از معده، روده، کبد، صورت، دستها و ناخن ها، چشمها و موی سر خود نگاهداری می کنید از صدا و تن صدای خود نیز محافظت به عمل آورید