آیا فرزند کودن و خرفت و دیرفهم دارید ؟

در بعضی از فامیل ها دیده می شود که یکی از فرزندان نسبت به دیگران خرفت تر و کودن تر است. مطالب را دیر درک می کند. و یا اگر مسئله ای کمی پیچیده باشد اصلاً آن را درک نمی کند. بی هوش است. این افراد اغلب دارای پوست زبر و کلفت و صورت پف آلوده، چاق و پراشتها هستند. چشمان آنها نیز دارای وضع مخصوص است و در آن، حالت فهم و شعور و درک حس نمی شود. شاید در بین افراد فامیل و دوستان شما هم افرادی به این شکل وجود داشته باشد.

علت این بیماری معمولاً کم کارکردن غده تیروئید یعنی غده درقی است که در جلوی گردن قرار دارد و نقش بسیار مهمی در سلامتی ما باز می کند.

این غده در حقیقت نخست وزیر و فرمانده سایر غدد بدن است و کار بسیاری از غدد بدن را کنترل می کند بنابراین وقتی خودش بیمار باشد واضح است که سایر غدد نیز وضع و حال حسابی نخواهند داشت.

غده تیروئید هورمون های زیادی از خود ترشح می کند یکی هورمون معروف تیروکسین است که هنجار کردن متابولیسم بدن برعهده آن است وقتی میزان ترشح این هورمون در بدن زیاد شود انسان به گواتر سمی دچار می شود که همراه با لاغری، عصبانیت، نبض تند، چشمهای از حدقه بیرون آمده، حساس، بی خواب و ناآرام و ناراحتی قلبی زیاد شدن کار قلب می شود و اگر برعکس مقدار این هورمون کم شود انسان دارای صورتی پف آلود، پوست زبر و بی روح، چربی انباشته شده زیر بغل و در چهره و کم شدن عادت ماهیانه و حتی قطع آن، ضعف حافظه، دیر شناختن افراد، اشکال فراوان در حفظ وظایف روزانه و بالاخره کم و بیش نوعی خرفتی می شود.

بنابراین ملاحظه می کنیم که چنین افرادی که دارای این حالت یعنی کودنی و خرفتی و دیر شناختی هستند دارای اشکالاتی در غده تیروئید می باشند.

البته غده تیروئید خود هورمون دیگری نیز به نام (دی ید و تیروزین) ترشح می کند Di iodotyrosin که آن هم در بدن وظایف خاص برعهده دارد.

باید دانست که غده تیروئید برای ساختن این هورمون ها به (ید) احتیاج دارد و ید ماده اصلی و بنزین این غده به شمار می رود و افرادی که در مناطقی زندگی می کنند که آب آَشامیدنی آنها دارای ید نیست و یا ید کم دارد به یک نوع بیماری به نام (گواتر آندمیک Endemic goiter) دچار می شوند و غده درقی جلوی گردن آنها خیلی بزرگ و برجسته می شود که گاهی به عمل جراحی نیاز دارد.