آیا از تند خویی و عصبانیت رنج می برید ؟

یکی از حالات بد و ناراحت کننده در بعضی از اشخاص عصبانیت و تندخویی است یعنی زود تعادل خود را از دست می دهند و ناپایدار می شوند. بسیاری از حوادث غیرمترقبه و دور از انتظار موقعی پیش می آید که شخص عصبانی شده و کنترل خود را از دست می دهد.

بد نیست بدانید که در بدن ما سه نوع دستگاه عصبی وجود دارد.

  • مغز که در کاسه سر قرارگرفته و دارای اهمیت و وظایف حیرت آور است که هنوز پس از مدتها مطالعه و تحقیق تمام وظایف و اعمال آن شناخته نشده است ولی به طور کلی بعضی از اعمال بدن مستقیماً به وسیله مغز انجام می گیرد مثل فرمان دادن به بسیاری از عضلات و اعضاء و یا از طریق کنترل کردن سیستم های عصبی دیگر به انجام می رسد یعنی به عنوان یک فرمانده مقتدر کار اعصاب خودکار را در شرایط خاص کنترل می کند. مراکز اعصاب واقع شده در مغز را اعصاب مرکزی نام داده اند.
  • سیستم اعصاب سمپاتیک که در کنار مهره های ستون فقرات به صورت غده های کوچک عصبی دیده می شود و رشته های خود را به تمام قسمتهای بدن می فرستند و کارهای زیادی انجام می دهند.

در اطراف عروق به خصوص شریانهای بزرگ نیز اعصاب سمپاتیک همچون شبکه ای قرار دارد و همین طور در محیط سایر عروق بدن . وقتی در بدن حادثه ای پیش آید مثلاً انسان به خونریزی زیاد دچار شود و خون زیادی از دست بدهد بدن برای کم کردن ظرفیت و گنجایش رگهای خود با تحریکی که به وسیله اعصاب سمپاتیک انجام می دهد تمام عروق را منقبض می کند. یعنی با تنگ شدن عروق، خون کمی که در رگها وجود دارد می تواند تمام رگها را پر کند و باصطلاح با حجم کمتری از خون بدن مهمترین وظایف خود را که رسانیدن خون به قلب و مغز است انجام می دهد.

اعصاب سمپاتیک در چنین حالاتی از خود ماده ای به نام آدرنالین و در مراکز مربوط به همین اعصاب نورآدرنالین ترشح می کند و همین کار یعنی ترشح این دو ماده باعث افزایش فشارخون شده و کم شدن حجم خون به کم شدن فشار خون منجر نمی شود. البته تحریک اعصاب سمپاتیک باعث تند شدن ضربان قلب و پرکاری آن نیز می شود. همین ماده در کسانی که به آسم یعنی تنگ نفس ناشی از تنگ شدن مجاری تنفسی دچار می شوند باعث گشاد کردن مجاری تنفس و راحتی بیمار می گردد. و بالاخره اعصاب سمپاتیک گاهی کار سیستم عصبی دیگر را که پاراسمپاتیک نام دارد کنترل می کند.

  • سیستم پاراسمپاتیک که آنهم از دسته اعصاب خودکار است و کارهایش را مثل سیستم قبلی خودش به طور اتوماتیک انجام می دهد.