مصرف پتاسیم، منگنز و ...چه مزایایی دارد ؟

پتاسیم :

پتاسیم گرچه خود عنصر مهمی شمرده می شود، لیکن همواره به مقدار کمتر، با سدیم همراه می گردد و از نوشیدن چای و خوردن سیب زمینی، نیاز بدن را مرتفع می گرداند. از همین جهت است که خوردن سیب زمینی را برای کمک به قلب مفید می دانند و آن را در رژیم های تغذیه مناسب برای بیماری هایا ناتوانی های قلبی به کار می برند.

منگنز :

منگنز یکی از مصالح لازم برای ساختمان مو، پوست و ناخن به حساب می آید و عامل سیاه شدن رنگ مو شناخته می شود. کمبود و فقدان آن سبب سفید شدن مو و نیز شکنندگی و بی دوامی موی سر می گردد. منگنز غذای اصلی بصل النخاع است. منگنز در سبزی ها و غلات از جمله مارچوبه، چغندر، کاهو، دنبلان کوهی، قارچ، شاهی، کلم، کرفس، سیب زمینی، کاسنی، پیاز و همه سبزی های صحرایی و خودرو می توان یافت و در میوه هایی مانند آلو، زرد آلو، خرما، انگور، گلابی و مرکبات به مقدار لازم از این عنصر وجود دارد.

نیکل :

نیکل در تبادلات مایعات حیاتی بدن جانوران نقش میانجی دارد، و برای عمل لوزالمعده (ترشحات خارجی و داخلی) بسیار لازم است. سیب زمینی ترشی، کلم، اسفناج، کاهو، هویج، پیاز، گوجه فرنگی و نیز غلات از جمله برنج و سبوس گندم از منابع این عنصر شناخته می شوند و در میوه هایی مانند انگور، انجیر، گلابی، گوجه، زرد آلو، توت فرنگی، تمشک نیز می توان به مقدار لازم از این عنصر به دست آورد. قابل توجه این است که نیکل در درمان دیابت مفید و موثر است.

شوره یا ازت :

ازت در مارچوبه، پیاز، شلغم، هویج، تره فرنگی، سیر، سیب زمینی ترشی، شاهی، کرفس، گل گاوزبان، به ویژه در گل گاوزبانی که در اطراف تبریز کاشته می شود، وجود دارد. شوره بسیار ادرار آور است و پاک کننده ی خون بشمار می آید. این عنصر اثرات دارویی مفیدی در رفع التهاب کبد، کلیه و مثانه دارد و در امراض پوستی و رماتیسم و نقرس نیز به عنوان دارو به کار می رود و مفید است.