نقش عسل بعد از عمل جراحی

عسل برای بیمارانی که تحت عمل جراحی (مخصوصا صورت و فک) قرار گرفته اند بسیار نافع است در اینگونه بیماران باید غذاهایی به بیمار داده شود که قسمت اعظم آن عسل باشد تا زخم زودتر بهبود یابد. چون بیمار نمی تواند غذا را بجود باید به آن خوراکیهای مایع و آبکی بدهند. در این گونه موارد نباید از عسل صرفنظر کرد زیرا علاوه بر اینکه به آسانی بلعیده می شود خواص درمانی شگفت انگیزی نیز دارد. خوردن عسل با عصاره میوه ها و سبزی ها و عسلی که با زرده تخم مرغ، خامه و غیره مخلوط شده باشد به اینگونه افراد توصیه می شود. از طرفی چون عسل فی نفسه ضد عفونی کننده است لازم نیست قبل از خوردن دهان ضدعفونی گردد و حال آنکه در مورد سایر غذاها حتما باید دهان ضدعفونی شود.

به سند معتبر از امام صادق (ع) منقول است : «شخص بیمار شد، حضرت علی (ع) به او فرمود یک در هم از مهری که به همسرت داده ای بطلب که به تو ببخشد و با آن عسل بخر و با آب باران مخلوط کرده و بخور. این شخص چنین کرد شفا یافت. علت را پرسیدند آن حضرت فرمود که اگر همسران شما از مهر خود به طیب خاطر چیزی به شما ببخشند. بخورید گوارا باد با عاقبت نیک. و درباب عسل می فرماید که در آن شفاست از برای مردمان و در مورد آب باران می فرماید که فرستادیم از آسمان آبی مبارک. پس در اینجا گوارایی، حسن عاقبت و برکت و شفا همه جمع شد.»

در حدیث دیگر منقول است که پیرمردی به خدمت امام صادق (ع) آمد و عرض کرد دردی دارم که اطباء برای درمان آن شراب نوشته اند و می خورم. حضرت فرمود : که چرا مداوا نمی کنی خود را با آبی که خدا فرستاده است و همه چیز به آن زنده است. گفت با من سازگار نیست. فرمود چرا عسل نمی خوری که شفای مردمان گردانیده است ؟ گفت بدستم نمی آید مجددا فرمود چرا شیر نمی خوری که گوشت و استخوان از شیر پرورده است ؟ گفت با طبعم موافقت نمی کند گفت می خواهی که تو را رخصت دهم که شراب بخوری ؟ والله که هرگز نخواهم کرد.