از اتاق خواب، تنها برای خوابیدن استفاده کنید. اگر از اتاق خواب برای تماشای تلویزیون یا مکالمه تلفنی با دوستان استفاده کنید ذهن شما برای این کارها شرطی می شود و به محض ورود به اتاق خواب به یاد این کارها می افتید.

بسیاری از مردم فکر می کنند که مصرف دارو یا برخی مواد باعث بهبود خواب آنها می شود. برخی اشتباهات رایج در این خصوص سیگار، الکل و قرص های خواب است :

بسیاری از افراد سیگاری فکر می کنند که سیگار باعث آرامش آنها می شود، غافل از اینکه نیکوتین یک ماده و دارای عوارضی مانند افزایش ضربان قلب و فشارخون است، که باعث می شوند فرد برای بخواب رفتن مدت بیشتری را صرف کند.

الکل ماده ای است که باعث کندی کار سامانه اعصاب مرکزی می شود و مصرف آن قبل از خواب به ظاهر ممکن است خواب را تسهیل نماید اما الکل ریتم خواب و بیداری را به هم می زند و فردی که الکل مصرف می کند روز بعد احساس کسالت می کند. مشکل دیگر الکل، بیدار شدن مکرر برای دفع ادرار است.

یکی دیگر از عواملی که منجر به اختلالات خواب می شود مصرف قرص های خواب آور است. عوارض این قرص ها شامل آلودگی در طی روز، نامشخص ماندن علت بیخوابی و بازگشت شدیدتر بیخوابی به دنبال قطع مصرف آنهاست.

این داروها باید طبق نظر پزشک و تنها برای مدت کوتاهی مورد استفاده قرار گیرد.