رزماری تنها یک گیاه معطر معمولی نیست که طعم بسیار خوبی در کنار سیب زمینی و گوشت بره دارد . روغن ضروری این گیاه یکی از قدرتمندترین روغن های گیاهی در دنیا بشمار می رود . 

با برخورداری از فواید یک آنتی اکسیدان ، رزماری در مبارزه با رادیکال های آزاد بی رقیب است . این گیاه همیشه سبز ، بیشتر در نواحی مدیترانه می روید و در داروهای مرتبط با حافظه کاربردهای گسترده ای دارد . 

مهم ترین فواید روغن رزماری 

تحقیقات نشان می دهند روغن رزماری می تواند در موارد و نگرانی های عمده ی افراد برای سلامتی مفید واقع شود . در این بخش تنها به برخی از فواید این روغن ارزشمند می پردازیم :

پیشگیری از ریزش مو و کمک به رشد دوباره ی آن 

ژن کچلی که در بسیاری از مردان و برخی از زنان وجود دارد یکی از شایع ترین علل ریزش مو محسوب می شود و به عواملی همچون ژنتیک ، هورمون های مختلف و غیره بستگی دارد . 

در یک آزمایش تصادفی وقتی درمان شیمیایی متداول ریزش مو را با درمان از طریق گیاه و روغن رزماری مقایسه کردند ، بعد از استفاده ی شش ماهه از هر یک از درمان ها در دو گروه مجزا ،  هر دو گروه نتایج مثبت مشابهی را ارائه نمودند . این یعنی روغن رزماری عملکردی کاملا مشابه درمان های شیمیایی دارد و حتی خارش سر را نسبت به درمان های شیمایی کمتر می نماید . 

بهبود حافظه 

جالب است بدانید پزوهشگران یونان باستان برای افزایش قدرت حافظه ی خود از رزماری استفاده می کردند و سابقه استفاده از این گیاه برای بهبود حافظه و هوشیاری به چندین هزار سال می رسد . 

علاوه بر بهبود حافظه ، تحقیقات اخیر نشان می دهند رزماری می تواند در پیشگیری از ابتلا به آلزایمر و حتی بهبود مختصر آن  موثر باشد . بهتر است افراد با اختلالات مغزی و شناختی کمی از روغن رزماری را همراه با روغن علف لیمو صبح ها در فضای خانه به وسیله ی دستگاه بخور پخش کنند . این روغن ها می توانند در درمان سطحی اختلالات شناختی موثر باشند . 

بهبود سلامت کبد 

روغن رزماری از قدیم برای بهبود اختلالات گوارشی مورد استفاده قرار می گرفت . این روغن اما برای پاکسازی کبد و تنظیم آنزیم های آن بسیار مفید است  و توانایی  پیشگیری از آسیب های کبدی را دارد . 

کاهش سطح هورمون کورتیزول 

هم روغن رزماری و هم اسطوخودوس قادر به کاهش سطح هورمون کورتیزول یا همان هورمون استرس در بدن هستند و البته هر دوی این روغن های با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند . توانایی این روغن ها در کاهش استرس می تواند در پیشگیری از بسیاری از بیماری های مزمن موثر باشد . 

مبارزه با سرطان 

علاوه بر آنتی اکسیدان بودن ، رزماری شهرت فراوانی در زمینه ی مبارزه با سرطان دارد ، زیرا می تواند التهاب را در بدن از بین ببرد .