در فصل زمستان معمولاً به دلیل شرایط آب و هوایی و محیطی، گروهی از بیماری‌های شایع و گسترده، به ویژه در  کودکان  بروز خواهد کرد. کودکان بیشتر در معرض بیماری‌هایی مانند گلودرد، سرماخوردگی و آنفلوانزا، بیماری‌های روده ای، ذات الریه، عفونت گوش، آسم و خارش پوست قرار دارند.بسیار مهم است که کودکان تغذیه درستی داشته باشند.

وبسایت The Health Site یک گزارش بهداشتی را منتشر کرده است که براساس آن برخی ویروس‌ها در هوای سرد و خشک به طور گسترده تری تکثیر می‌شوند.

بنابراین، بسیار مهم است که کودکان تغذیه درستی داشته باشند تا سیستم ایمنی بدن آن‌ها قوی و قادر به مبارزه با عفونت و پیش گیری از ابتلا به بیماری های مختلف باشد.

حتما میوه‌ها و سبزیجات را که منبع بزرگی از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند و می‌توانند از بروز سرماخوردگی و آنفلوآنزاجلوگیری کنند، باید در رژیم غذایی کودکان وجود داشته باشد.

 

در عین حال، برخی از غذا‌ها نیز وجود دارد که باید از خوراندن آن‌ها به کودکان خود در زمستان پرهیز کنید تا از ابتلای آن‌ها به این بیماری‌ها جلوگیری شود. این غذا‌ها عبارتند از:

غذا‌های شیرین

 سطح بالای قند در بدن می‌تواند به کاهش میزان گلبول‌های سفید خون که کودک شما را در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند، منجر شود؛ بنابراین مقدار زیاد قند می‌تواند بدن کودکان را در معرض ابتلا به عفونت‌های ویروسی و باکتریایی قرار دهد.

غذا‌های مملو از هیستامین

هیستامین ماده‌ای شیمیایی است که در برخی سلول‌های بدن و بسیاری از غذا‌ها وجود دارد و به بدن در مبارزه با آلرژی کمک می‌کند.

اما خوردن غذا‌های مملو از هیستامین در طول زمستان می‌تواند باعث افزایش تولید مخاط شود که این امر ممکن است در بلع غذا و دیگر مسائل مربوط به حلق ایجاد مشکل کند؛ بنابراین از مصرف غذا‌های مملو از هیستامین برای کودکان مانند گوجه فرنگی، آووکادو، بادمجان، قارچ و بسیاری از مواد نگهدارنده و رنگ مصنوعی که در غذا‌ها استفاده می‌شود، باید خودداری کرد.

فرآورده‌های گوشت قرمز

 گوشت قرمز و تخم مرغ حاوی پروتئین‌های زیادی هستند که تولید مخاط را افزایش می‌دهند و این موضوع در زمستان برای گلوی کودک شما بسیار تحریک کننده بوده؛ بنابراین بهترین گزینه جایگزین استفاده از ماهی و مرغ است.

فرآورده‌های لبنی

 پروتئین حیوانی موجود در فرآورده‌های لبنی ممکن است باعث افزایش تولید بزاق و مخاط تنفسی شود که اگر کودک شما دچار گرفتگی بینی باشد این امر موجب آزار او می‌شود؛ بنابراین تاجایی که ممکن است از خوردن این محصولات در فصل سرما پرهیز کنید.