محققان و سکس تراپ ها معتقدند خود ارضایی رفتاری کاملا طبیعی برای انسان و یکی از رفتارهای سالم جنسی است. شاید دیدگاه بدی نسبت به آن وجود داشته باشد، اما درصد بسیاری از انسان ها از هر جنسیتی آن را تجربه می کنند. با این حال، اعلام عددی واقعی و دقیق از افرادی که خود ارضایی می کنند دشوار است، چراکه این مسئله با تابوها و باورهای اجتماعی گره خورده و به ندرت کسی حاضر است آن را اعلام کند.

خود ارضایی دختران و زنان در هر سنی دیده می شود. معمولاً با ورود به دوره نوجوانی و افزایش هورمون های جنسی شروع می شود. با این حال، به دلیل مسئله بکارت و ترس از دست دادن آن، نرخ شیوع خود ارضایی در زنان بیشتر از دختران است.

چرا زنان خود ارضایی می کنند؟

خود ارضایی در زنان می تواند دلایل متعددی داشته باشد که برخی از آنان عبارتند از:

عدم دسترسی به شریک جنسی و فقدان شرایط لازم برای برقراری رابطه جنسی

ورود به دوره نوجوانی و بلوغ جنسی و نیاز به کشف تجربه های تازه

ناتوانی همسر در برآورده کردن نیازهای زن

بی توجهی همسر در برآورده کردن نیازهای جنسی زن

دور بودن از همسر

نداشتن رابطه عاطفی با همسر

کژکاری جنسی

میل زیاد جنسی و داشتن شریک جنسی سردمزاج

تنش، اضطراب، تروما

بلوغ زودرس

مزایای خود ارضایی زنان

از مهم ترین فواید خود ارضایی در زنان می توان به شناخت بدن و پی بردن به علائق جنسی اشاره کرد. بسیاری از زنان با خود ارضایی به شناخت بهتری از بدن خود می رسند و می توانند با لمس ناحیه حساس به ارگاسم برسند. رسیدن به ارگاسم برای زنان فرآینده پیچیده ای است که عوامل زیادی بر آن موثر است. یکی از آنان، تحریک ناحیه درست در آلت تناسلی و بدن است. خود ارضایی به زن کمک می کند که این نواحی را به خوبی بشناسد و در رابطه جنسی بتواند با قرارگیری در پوزیشن مناسب و راهنمایی همسر به ارگاسم برسد.

رسیدن به ارگاسم باعث می شود که فشار جنسی از روی زن برداشته شود و بتواند فکر و ذهن خود را صرف امور دیگر کند. زنی که دائما در حال سرکوب نیازهای جنسی خود است، انرژی زیادی را صرف می کند و این بهره وری او را در زندگی کاهش می دهد.

آیا خود ارضایی برای زنان مضر است؟

خیر، خود ارضایی در شکل غیرافراطی و فاقد اعتیاد آن هیچ گونه آسیبی برای فرد به همراه ندارد. این مسئله زمانی ممکن است برای دختران مشکل ایجاد کند که مسئله بکارت برای ازدواج آنان مهم باشد و خود ارضایی به روش دخول موجب از بین رفتن بکارت آنان شود.

به علاوه، در صورتی که خود ارضایی در زنان به شکل خشن یا بدون رعایت بهداشت صورت گیرد، می تواند موجب آسیب به دستگاه تناسلی و عفونت شود.

معایب خود ارضایی در زنان

به طور کلی، تا زمانی که خود ارضایی به زندگی فردی، سطح انرژی و زندگی جنسی زن آسیبی وارد نکند، انجام آن ایرادی ندارد. خود ارضایی افراطی می تواند موجب ضعف، خستگی، ناتوانی در انجام امور روزمره شود. میل جنسی هر فرد متفاوت است، اما به طور کلی خود ارضایی هر روزه و بیش از حد انرژی و زمان زیادی از شخص می گیرد و این می تواند روی توان بدنی او تاثیر منفی بگذارید.

انجام بیش از حد آن می تواند زندگی جنسی فرد را نیز مختل کند. ناتوانی در تحریک شدن و رسیدن به ارگاسم به شیوه های طبیعی می تواند از عوارض آن باشد. همچنین، ارضا شدن در خود ارضایی های مکرر باعث می شود که زن برای رابطه جنسی با همسر شوق و میل زیادی نداشته باشد و این به طور مستقیم بر کیفیت رابطه آنان تاثیر منفی دارد. داشتن رابطه های جنسی بی کیفیت و متوالی با همسر باعث ناامیدی و نارضایتی هر دو طرف شده و می تواند موجب سردی زندگی مشترک شود.

تبدیل شدن به جایگزینی برای همسر از دیگر معایب خود ارضایی در زنان است. بسیاری از زنان ممکن است تجربه جنسی لذت بخشی را با همسر خود نداشته باشند. این می تواند به دلیل ناآگاهی همسر یا بی توجهی او به نیازهای زن باشد. در این صورت، خود ارضایی به ابزاری برای تخلیه نیازهای جنسی زن تبدیل می شود و به تدریج به جایگزینی برای رابطه با همسر تبدیل می شود.

هر چند در بین عوام مشهور است که خود ارضایی باعث ریزش مو و ضعف بینایی می شود، اما تحقیقات صرفا اثرات منفی آن را بر روی روان فرد ثابت کرده اند. همانطور که گفتیم خود ارضایی در ادیان و مذاهب عملی ناپسند و گناه آلود است. این امر باعث می شود که زن پس از انجام آن دچار احساس گناه و عذاب وجدان شود. تحمل طولانی مدت اضطراب، حس گناه و عذاب وجدان تاثیر منفی زیادی روی روان فرد دارد و احتمال بروز اختلالاتی مانند افسردگی را در شخص افزایش می دهد.

آیا خود ارضایی باعث پارگی پرده بکارت می شود؟

لمس کلیتوریس نمی تواند آسیبی به پرده بکارت وارد کند. اما دخول و تحریک واژینال می تواند موجب آسیب و پارگی پرده بکارت شود.

علائم اعتیاد به خود ارضایی چیست؟

هر چیزی در شکل اعتیادگونه آن مضر است. اعتیاد به خود ارضایی در زنان می تواند عوارض زیر را به همراه داشته باشد:

آسیب به دستگاه تناسلی، التهاب و عفونت یا زخم شدن واژن در اثر سایش بیش از حد

زندگی در فانتزی و خیال و جدایی از واقعیت

جدایی به لحاظ عافی و جنسی از همسر

شرطی شدن نسبت به خود ارضایی و ناتوانی در تحریک به روش های معمول

علائم اعتیاد به خود ارضایی عبارتند از:

باعث ناراحتی و پریشانی در زندگی شما شده است.

برای رهایی از استرس و اضطراب زندگی روزمره، به دفعات در طول روز اقدام به خود ارضایی می کنید.

خود ارضایی را به رابطه جنسی با همسر ترجیح می دهید.

ناتوانی در تحریک به روش های معمول موجب نارضایتی جنسی، افت کیفیت رابطه جنسی و سرد شدن زندگی شما شده است.

به دفعات به خود آسیب زده اید و دچار عفونت شده اید.

انزوا و ماندن در اتاق را به بودن در کنار افراد ترجیح می دهید.

برای یافتن مکان خلوت بی قرار هستید.

به دلیل صرف زمان زیاد برای تماشای محتوای جنسی و جستجو برای آن، از فعالیت های روزمره، اجتماعی و شخصی خود بازمانده اید.

دائما احساس نیاز به خود ارضایی دارید.

ترک خود ارضایی

خود ارضایی در زنان نرخ شیوع کمتری نسبت به مردان دارد، اما بسته به میل جنسی در آنان نیز دیده می شود. تا زمانی که خود ارضایی موجب بروز ناراحتی و پریشانی در زندگی فرد نشده و به مانعی برای رشد اجتماعی، فردی و زندگی روزمره او تبدیل نشده است، و همچنین تا زمانی که بر کیفیت رابطه جنسی زن با همسرش تاثیر منفی ندارد، نیازی به درمان نیست.

اما خود ارضایی جز رفتارهایی است که می تواند به سادگی تبدیل به یک اعتیاد شود. ترک اعتیاد به خود ارضایی همانند هر نوع اعتیاد دیگری ساده نیست، اما امکان پذیر است.

ترک اعتیاد به خود ارضایی اهمیت دارند چرا که عزت نفس فرد را نشانه می گیرد و با القای مداوم حس گناه باعث بروز اختلالاتی چون افسردگی در شخص می شود.

ترک خود ارضایی در زنان و دختران به دو روش خانگی و درمان تخصصی صورت می گیرد. راهکارهای زیر توصیه می شود:

خودتان را سرگرم کنید. خلاقیت، ثبت نام در کلاس های متنوع و پر کردن اوقات فراغت موثر است.

از تنهایی بپرهیزید. هر زمان که وسوسه شدید به جمع بپیوندید.

ورزش کنید تا انرژی شما تخلیه شود.

رژیم غذایی خود را اصلاح کنید و از مواد غذایی سرد بیشتر استفاده کنید.

لباس های تنگ نپوشید، از لباس زیرهای آزادتر استفاده کنید و برهنه نخوابید.

زمان بیشتری را در کنار دوستانتان صرف کنید.

برای دسترسی به محتوای جنسی محدودیت تعیین کنید. برخی از نرم افزارها مانع از دسترسی شما به وبسایت ها و محتوای مستهجن می شوند.

خودتان را سرزنش نکنید و شکست های کوچک را در این مسیر بپذیرید.

احساس گناه را در خودتان از بین ببرید و قبول کنید که بیشتر انسان ها گاهی خود ارضایی می کنند.

زمانی که راهکارهای خانگی موثر واقع نمی شوند، باید از یک درمانگر، مشاور، روانشناس یا سکس تراپ کمک بگیرید. حل مشکل خود ارضایی در زنان و مردان یکی از حوزه های درمانی در روانشناسی است. به یاد داشته باشید که روانشناسان و سکس تراپ ها در این زمینه آموزش دیده اند و این موضوع برای آنان کاملا پذیرفته شده است. بنابراین، برای مطرح کردن مشکل خود به هیچ وجه احساس خجالت نکنید. متخصصان حوزه سلامت روان شما را قضاوت نمی کنند و تنها تلاش می کنند که با ارائه راهکارهای درمانی کیفیت زندگی شما را بهبود ببخشند.