رابطه جنسی یک غریزه طبیعی در وجود انسان‌ها است و از نظر روانشناسی یک ابزار برای نشان دادن روابط عاطفی عمیق بین دو شخص محسوب می‌شود. پس اگر از رابطه جنسی لذتی نمی‌برید، باید علت آن را شناسایی کرده و درجهت رفع آن اقدام کنید. رابطه جنسی به روش‌ها و اشکال مختلفی انجام می‌شود اما معنایی فراتر از آمیزش جنسی دارد؛ با یادگیری روش صحیح رابطه جنسی می‌توانید کیفیت رابطه زناشویی‌تان را ارتقا داده و به اوج لذت برسید.

اگر چه دلایل بسیاری برای درد هنگام نزدیکی در زنان وجود دارد ولی مردان نیز از این قاعده مستثنی نیستند و ممکن است در هنگام رابطه جنسی و یا حتی بعد از آن دردهای ناراحت کننده ای را تجربه کنند. درد علاوه بر اینکه بر روی نوع رابطه جنسی تاثیر می گذارد، ممکن است نشان دهنده وجود یک مشکل جدی در بدن مرد باشد و باید مورد توجه قرار بگیرد. در ادامه به مهم ترین علل درد در رابطه جنسی مردان اشاره می کنیم.

عدم لغزنده شدن کافی حین رابطه جنسی

دخول به لغزنده شدن نیاز دارد، چه از نظر واژن و چه از نظر مقعد. بدون آن، هر دوی زوجین می توانند دچار زخم شوند. بعضی از زنان به طور طبیعی روانکاری واژن را برای دخول رابطه جنسی تولید می کنند، برخی از زنان به روان شدن بیشتری نیاز دارند و اغلب با اصطحکاک زیاد ناشی از رانش، واژن خشک می شود. خشکی واژن می تواند ناشی از تحریک نشدن کافی، مصرف برخی داروها یا تجربه تغییرات هورمونی باشد، بنابراین ممکن است معاشقه و تحریکات کلیتوریس بسیار مفید باشند.

تاخیر در انزال

مشکلات ارگاسم مانند انزال تأخیری یا عدم انزال می تواند منجر به زخم شدن نواحی آلت تناسلی ناشی از دخول بیش از حد و اصطحکاک باشد. اطمینان حاصل کنید که از مقدار زیادی روان کننده (لوبریکانت) استفاده می کنید و سعی کنید تمرکز خود را بر روی ارگاسم به عنوان هدف اصلی در حین رابطه جنسی قرار دهید. روی احساساتی که هنگام لمس شما و همسرتان تجربه می کنید تمرکز کنید.

عفونت های منتقله از راه جنسی (STI)

عفونت های قارچی مانند برفک، عفونت های زیر پوست ختنه گاه و همچنین STIs مانند تریکومونیاز و تبخال دستگاه تناسلی همگی می توانند رابطه جنسی را دردناک کنند.

واکنش آلرژیک

آلرژی به لاتکس کاندوم یا صابون می تواند باعث تحریک ناحیه تناسلی شود و رابطه جنسی را ناخوشایند کند. توجه کنید که چه چیزی ممکن است باعث این امر شود. گزینه های غیر لاتکس موجود است و توصیه می شود از آنها با روان کننده اضافی بر پایه آب استفاده کنید.

سردرد بعد از رابطه جنسی

سردرد بعد از رابطه جنسی در مردان با عنوان میگرن ارگاسمیک هم شناخته می شود. درد به طور کلی در بالای گردن در پشت جمجمه رخ می دهد. این ممکن است دردی باشد که در کنار تحریک جنسی و ارگاسم یا سردرد ناگهانی بصورت برق آسا ایجاد شود، که می تواند ناشی از تغییر فشار خون باشد. در موارد نادر، درد می تواند نشان دهنده موارد جدی تری باشد، بنابراین بسیار مهم است که برای بررسی این موضوع با پزشک خود صحبت کنید.

درد هنگام انزال

پروستاتیت مزمن (PC) تورم غده پروستات است و بیماری است که می تواند باعث انزال دردناک، دخول دردناک و تاخیر در انزال شود. بدنبال ارگاسم و انزال، انتهای آلت تناسلی مردانه بسیار حساس می شود. اگر درد هنگام رابطه جنسی در مردان بسیار ناراحت کننده باشد، می تواند به مشکلات جنسی دیگری مانند از دست دادن میل جنسی منجر شود.

سندرم بیماری بعد ارگاسم (POIS)

مردان مبتلا به POIS معمولاً بعد از انزال احساس ناراحتی می کنند. علائم ممکن است از خستگی تا علائم شبیه آنفولانزا متفاوت باشد، علائمی که می تواند بلافاصله پس از انزال ایجاد شود یا مدتی بعد رخ دهد، که گاهی اوقات به مدت چند روز ادامه دارد. اگرچه برخی تحقیقات علمی انجام شده، اما برای درک این شرایط به موارد بیشتری نیاز است.

بیماری پیرونی

بیماری Peyronie جایی است که بافت اسکار در داخل آلت تناسلی مردانه ایجاد می شود و باعث خم شدن هنگام نعوظ می شود، که می تواند دردناک باشد. در بیشتر مردان هنگام نعوظ، انحنای جزئی در آلت تناسلی وجود دارد، اما ممکن است در مردانی با انحنای برجسته تر آلت تناسلی نیز مشکلی ایجاد نشود. خم شدن جزئی در آلت تناسلی مردانه که مشکلی ایجاد نکند، طبیعی است و جای نگرانی نیست.

فیموز

جایی که پوست ختنه گاه خیلی تنگ باشد، فیموز نامیده می شود. اینحالت ممکن است فقط با نعوظ آشکار باشد و باعث دخول دردناک هنگام رابطه جنسی در مردان شود. کاندوم و لوبریکانت می توانند ناراحتی را کاهش دهند. پارگی پوست ختنه گاه ممکن است قابل توجه نبوده و همچنین می توانند باعث درد هنگام رابطه جنسی در مردان شوند.

پوزیشن جنسی

ممکن است متوجه شوید که برخی پوزیشنهای جنسی باعث افزایش درد و ناراحتی می شود، بنابراین گزینه های دیگر را امتحان کنید. زاویه، حرکات و سرعت ورود خود را متفاوت کنید. اگر دخول باعث ناراحتی می شود، می تواند رابطه جنسی بدون دخول را امتحان کنید.

مشکلات پوست ختنه گاه

برخی از مردان ممکن است به دلیل محکم بودن پوست ختنه گاه درد حین رابطه جنسی را تجربه کنند، این امر می تواند باعث دخول دردناک در هنگام عقب کشیدن پوست ختنه گاه شود. پارگی های کوچک پوست ختنه گاه که گاهی اوقات دیده نمی شوند، می توانند باعث ایجاد درد، تیر کشیدن شدید آلت تناسلی، درد و سوزش در هنگام نزدیکی شوند.

پریاپیسم

پریاپیسم نعوظ طولانی مدت و دردناک است و در صورت عدم درمان می تواند به آلت تناسلی آسیب دائمی وارد کند. در حالی که اینحالت گاهی به خودی خود، به ویژه در هنگام حمام کردن، نوشیدن مقدار زیاد آب، کمی قدم زدن یا دفع ادرار بهبود می یابد، با اینحال در برخی موارد ممکن است برای تخلیه خون اضافی از آلت تناسلی، نیاز به درمان های بیمارستانی باشد.

اگر رابطه جنسی دردناک یا ناراحت کننده ای را تجربه می کنید، امید خود را از دست ندهید. اگر این مسئله ناشی از دلایل روانشناختی باشد، ممکن است با کمک یک روان درمانگر بهبود یابید.