با گسترش موج دوم ویروس کرونا لزوم استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی، برخی از افراد به عنوان نوعی عامل پیشگیری به استفاده از ماسک‌های سیاه روی آورده اند؛ به ویژه آنکه این ماسک‌ها بیشتر پارچه‌ای هستند و می‌توان آن‌ها را بیش از یک بار استفاده کرد اما این در حالی است که یک متخصص نسبت به استفاده از ماسک‌های سیاه هشدار داده است.

النا موروزووا متخصص زیبایی روسیه، نسبت به استفاده از ماسک‌های سیاه هشدار و توضیح داد: این ماسک‌ها حاوی رنگدانه‌هایی هستند که باعث حساسیت و خراب شدن پوست می‌شوند و این مشکل تا حدی خواهد بود که بیمار به طور مداوم از آن شکوه می‌کند؛ علاوه براین ماسک‌های سیاه بوی نامطبوع دارند و به دلیل رنگدانه سیاه باعث حساسیت پوست می‌شوند.

النا با تأکید بر لزوم استفاده از ماسک‌های پزشکی و تعویض یا شستشوی مداوم آن تاکید کرد که در مورد استفاده کودکان از ماسک به شدت باید مراقب بود تا دچار آکنه یا التهابات پوستی نشوند.

شایعترین علائم بیماری «کووید -۱۹» تب، خستگی و سرفه خشک است. سایر علائم آن با شیوع کمتر شامل احساس درد، گرفتگی بینی، سردرد، التهاب ملتحمه، گلو درد، اسهال، از دست دادن حس چشایی یا بویایی، ظهور لکه‌های پوستی یا تغییر رنگ انگشتان دست و پا است. این علائم معمولاً خفیف بوده و به تدریج شروع می‌شود، در حالی که برخی از افراد بدون احساس علائم بسیار خفیف به عفونت آلوده می‌شوند.

بیشتر افراد یعنی حدود ۸۰ درصد افراد مبتلا بدون نیاز به درمان خاصی از این بیماری بهبود می‌یابند، اما تقریباً از هر ۵ نفر مبتلا به «Covid-۱۹» علائم یک نفر شدت می‌گیرد که دچار مشکلات تنفسی می‌شوند و خطر ایجاد عوارض شدید بین افراد مسن و افرادی که سایر مشکلات بهداشتی مانند فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و ریوی، دیابت یا سرطان دارند، افزایش می‌یابد.

همه افراد در هر سنی در صورت بروز تب یا سرفه همراه با مشکل تنفس، درد یا احساس فشار در قفسه سینه و یا از دست دادن توانایی صحبت و حرکت باید فوراً به مراقبت پزشکی بپردازند.

تا آنجا که ممکن است فرد مبتلا باید با پزشک یا مرکز بهداشتی تماس بگیرد تا به بهترین مرکز درمانی راهنمایی شود.

ویروس کرونا عمدتا از طریق قطره‌های تنفسی ترشح شده توسط شخصی که سرفه می‌کند یا علائم دیگری مانند تب یا خستگی دارد ترشح می‌شود، اما بسیاری از افراد آلوده به Covid-۱۹ فقط علائم بسیار خفیفی از خود نشان می‌دهند. در واقع ممکن است این بیماری را از شخصی که سرفه خفیف دارد و احساس بیماری نمی‌کند، بگیرید.

برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که ویروس کرونا حتی از افرادی که هیچ علائمی ندارند قابل انتقال است و میزان انتقال از این طریق هنوز مشخص نیست که تحقیقات در این زمینه جریان دارد.