قبل از این که مردان به ارگاسم برسند مایعی از آلت تناسلی آنها خارج می شود که به آن مایع پیش منی گفته می شود. این مایع قبل از مایع منی خارج می شود و حاوی اسپرم زنده است که می تواند منجر به بارداری شود. بسیاری از افراد معتقدند مایع قبل از منی شامل اسپرم نیست، بنابراین خطر بارداری ناخواسته وجود ندارد اما این تصور درست نیست.

به گزارش هلث لاین، شما درست تصور می کنید مایع پیش منی به خودی خود حاوی اسپرم نیست، اما این احتمال وجود دارد اسپرم از منی به سمت مایع پیش منی لیز بخورد. مایع پیش منی روان کننده ای است که توسط غده در آلت تناسلی مرد تولید و قبل از انزال آزاد می شود. منی پس از انزال در مجرای ادرار می ماند و در حالی که در حال خروج است با مایع پیش منی ترکیب می شود. در واقع، نتایج یک مطالعه در سال 2016 نشان دا اسپرم سیار در تقریبا 17 درصد از مردان شرکت کننده در آن وجود دارد. پیش از شروع رابطه جنسی ادرار کردن احتمال می رود باعث دفع منی باقیمانده شود و شانس حضور اسپرم در مایع پیش منی را کاهش می دهد.

چه زمانی خروج مایع پیش منی رخ می دهد؟

مایع پیش منی چیزی نیست که بتوانید آن را کنترل کنید. ترشح مایعات یک عملکرد غیر ارادی بدن است که درست قبل از انزال رخ می دهد به همین دلیل است که این روش جلوگیری از بارداری مانند سایر گزینه ها مانند مصرف قرص یا کاندوم در جلوگیری از بارداری به خوبی عمل نمی کند. حتی اگر درست قبل از رسیدن به نقطه اوج آلت تناسلی خود را از واژن همسر خود بیرون بکشید باز هم این احتمال وجود دارد قبل از مایع پیش منی اسپرم وارد واژن همسرتان شود. تحقیقات نشان می دهد این کار منجر به بارداری ناخواسته می شود، یک مطالعه در سال 2008 تخمین می زند 18 درصد از زوجینی که از این روش برای جلوگیری استفاده می کنند در یک سال باردار می شوند. بر اساس یک گزارش در سال 2013، حدود 60 درصد از زنان در ایالات متحده گزارش می دهند از این گزینه برای جلوگیری از بارداری استفاده می کنند. بر اساس اظهارات مرکز بهداشت زنان فمینیست، این روش جلوگیری حدود 73 درصد در جلوگیری از بارداری موثر است.

 

اگر تخمک گذاری ندارید می توانید باردار شوید؟

پاسخ کوتاه این است که بله، حتی اگر تخمک گذاری انجام نشده باشد می توانید از مایع پیش منی باردار شوید. اگرچه بارداری به احتمال زیاد هنگام تخمک گذاری رخ می دهد، اما اسپرم در واقع می تواند تا 5 روز داخل بدن شما زندگی کند به این معنی که اگر اسپرم قبل از تخمک گذاری داخل دستگاه تولید مثل شما باشد احتمال می رود هنگام تخمک گذاری همچنان زنده باشد. تخمک گذاری به طور معمول اواسط چرخه قاعدگی رخ می دهد یعنی حدود 14 روز قبل از شروع قاعدگی بعدی است. از آنجا که زنده بودن اسپرم داخل بدن شما 5 روز طول می کشد اگر 5 روز قبل و روز تخمک گذاری به طور مرتب رابطه جنسی برقرار کنید به عنوان “پنجره باروری” شناخته می شود که در آن احتمال باردار شدن بیشتر است. افرادی که پریود نامنظمی دارند تشخیص زمان تخمک گذاری و باروری برای آنها سخت تر است.

گزینه های پیشگیری از بارداری اضطراری

روش بیرون کشیدن راهی موثر برای جلوگیری از بارداری نیست. اگر از این روش استفاده می کنید مفید واقع شدن روش پیشگیری اورژانسی از بارداری در کابینت داروها است. پیشگیری اورژانسی از بارداری تا 5 روز پس از داشتن رابطه جنسی بدون محافظت از بارداری جلوگیری می کند. به این دلیل که در وهله نخست تخمک گذاری را به تاخیر می اندازد یا از آن جلوگیری می کند به این معنی که تخمک بالغ به منظور لقاح آزاد نمی شود. منطقی تر است از روش محافظتی قابل اطمینان تری برای جلوگیری از بارداری استفاده کنید. 2 نوع روش اورژانسی بدون نسخه یا با تجویز پزشک برای جلوگیری از بارداری وجود دارد:

قرص اورژانسی

شما می توانید قرص های ضدبارداری اورژانسی هورمونی را تا 5 روز بعد از رابطه جنسی بدون محافظت بخورید، هنگامی که در 72 ساعت اول مصرف شود بسیار کارآمد است. مصرف قرص های هورمونی اورژانسی بی خطر است، اما مانند کنترل بارداری عوارض جانبی نیز به همراه دارد که شامل:

حالت تهوع

استفراغ

حساسیت در پستان ها

دل درد

سردرد

سرگیجه

خستگی

شما می توانید قرص های اورژانسی را از داروخانه ها تهیه کنید.

 

پیشگیری از بارداری با روش آی یودی اضطراری

آی یودی مسی، یک دستگاه داخل رحمی (IUD) است که به عنوان پیشگیری از بارداری اضطراری نیز عمل می کند. بر اساس اعلام دانشگاه پرینستون، این وسیله پیشگیری خطر بارداری را بیش از 99 درصد کاهش می دهد که باعث می شود از قرص اورژانسی موثرتر باشد. پزشک برای جلوگیری از بارداری حداکثر 5 روز بعد از رابطه جنسی محافظت نشده، IUD Copper-T را وارد رحم می کند و به عنوان نوعی کنترل بارداری در دراز مدت این وسیله10 تا 12 سال دوام دارد. اگرچه آی یودی Copper-T بهتر از قرص اورژانسی عمل می کند، اما هزینه زیاد آن می تواند مانع انجام شود.

چه موقع تست خانگی بارداری بدهید؟

اگرچه روش بیرون کشیدن آلت در برخی مواقع موثر بوده است، اما هنوز هم احتمال باردار شدن از مایع پیش منی وجود دارد. اگر فکر می کنید احتمال بارداری وجود دارد می توانید برای اطمینان از بیبی چک استفاده کنید. در صورت عجله شما برای انجام تست، اما اکثر پزشکان توصیه می کنند چند روز پس از موعد نرمال هر ماه برای شروع پریود بهترین زمان برای انجام تست است. زنانی که چرخه قاعدگی منظمی ندارند باید حداقل 3 هفته پس از رابطه جنسی محافظت نشده صبر کنند تا تست را انجام دهند.

چه موقع به دکتر مراجعه کنیم؟

نتایج باید توسط پزشک تایید شود اگرچه نتیجه مثبت تقریبا همیشه دقیق است، اما نتیجه آزمایش منفی آنچنان قابل اعتماد نیست زیرا احتمال می ورد خیلی زود آزمایش را انجام داده باشید یا با مصرف داروهایی نتایج را تحت تاثیر قرار داده باشید. پزشک انجام آزمایش ادرار یا خون یا هر دو را برای تخشیص بارداری تجویز می کند.

در پایان

ممکن است احتمال باردار شدن از مایع پیش منی کم باشد، اما هنوز احتمال آن وجود دارد. اسپرم هنوز می تواند در مجرای ادرار وجود داشته باشد و با مایع پیش منی آزاد شده قبل از انزال ترکیب شود. اگر از یک روش پیشگیری از بارداری استفاده می کنید به خاطر داشته باشید بر اساس یک مقاله از سال 2009 ، 14 تا 24 درصد احتمال شکست وجود دارد به این معنی که از هر 5 بار رابطه جنسی می توانید باردار شوید، بنابراین برای جلوگیری از بارداری روش قابل اطمینان تری را انتخاب کنید. برای کمک به موارد پیشگیری اضطراری از بارداری نیز گزینه های لازم را در نظر داشته باشید. در صورت نگرانی یا انجام آزمایش بارداری با نتیجه مثبت به پزشک مراجعه کنید. پزشک می تواند گزینه ها را برای تنظیم خانواده، سقط جنین و کنترل بارداری در آینده مورد بررسی قرار دهد.