به گزارش پایگاه خبری مه شو؛ لخته شدن خون در پاها علامتی است که در بسیاری از افراد دیده می شود اما متاسفانه آنها این را یک نشانه از فعالیت زیاد می دانند در صورتی که لخته شدن خون در پا یک هشدار است که باید جدی گرفته شود. در این بخش در پاسخ به درخواست شما کاربران قصد داریم علت یا بهتر بگوییم علل لخته شدن خون در پا را بگوییم اما پیش از آن به مشکلی اشاره خواهیم کرد که با لخته شدن خون در پا خود را نشان می دهد ؛ بیماری DVT.

 

بیماری که یکی از علت ها لخته شدن خون در پا است

‎ DVTبیماری است که بیشتر در افراد کم تحرک، مسن، باردار و دارای اختلالات خونی دیده می شود و در اثر لخته شدن خون در پاها به وجود می آید و موجب کند شدن جریان خون در رگ های آسیب دیده می شود. لخته خون (ترومبوز) حرکت خون در رگ ها را کند می کند و باعث می شود این ناحیه متورم، قرمز و دردناک شود . در صورتی که لخته های خون به سمت ریه حرکت کند ، عروق ریه مسدود می شود و بیماری انسداد جریان خون ریوی را ایجاد می کند که در آن فرد به سختی نفس می کشد و دچار مشکلات تنفسی می شود.

بیماری dvt پا

بیماری dvt از شایع ترین علل لخته شدن خون در پا

عواملی که باعث ایجاد بیماری ‎ DVTمی شوند

چاقی و اضافه وزن

مسافرت طولانی هوایی یا با اتومبیل

مصرف قرص های ضد بارداری

برخی از درمان های ‌جایگزینی استروژن

سابقه شخصی یا خانوادگی

استراحت طولانی و بیش از سه روز در بستر

پس از اعمال جراحی (با بیهوشی بیش از 30 دقیقه) ‌

کشیدن سیگار

ممکن است ابتدا این بیماری دارای نشانه و علائمی نباشد . برای درمان و پیشگیری از افزایش لخته های خون ،تزریق فوری رقیق کننده خون (هپارین) است . همچنین مصرف قرص های رقیق کننده خون (وارفارین) می تواند از بزرگتر شدن لخته ها و ‌تشکیل لخته های جدید جلوگیری کند . ورزش و حرکات بدنی نیز علاوه بر مصرف دارو بر درمان این بیماری اثرگذار است بنابر این اگر زیاد می نشینید بهتر است هر چند دقیقه یکبار به انجام حرکات ورزشی بپردازید و یا عضلات پاهایتان را کش دهید.

چاقی

چاقی و اضافه وزن علت بروز بیماری dvt پا

سایر علت و دلایل لخته شدن خون در پا

در زیر برخی از شرایط پزشکی برای مراقبت وجود دارد که می توان به عنوان علت اصلی لخته شدن خون در پا عنوان کرد.

1.آسیب به عروق خونی:

آسیب ناشی از رگ های خونی موجب فعال شدن پلاکت خون می شود که به نوبه خود باعث لخته شدن خون می شود.پلاکت ها به دیواره های رگ های خونی آسیب دیده متصل می شوند.سلول ها این را با تغییر شکل و ایجاد یک پلاگین انجام می دهند، که قسمت آسیب دیده راپر می کنند تا خون از آن نشت نکند. هنگامی که فعال می شود، پلاکت ها مواد شیمیایی را جذب می کنند تا به مرحله بعدی برسند که ساختار شبکیه ای مانند دارد.

2.ترومبوسیتوز:

این اختلال ،نشان دهنده تعداد زیاد پلاکت در خون است.تعداد بیش از حد پلاکت ها باعث انقباض غیرطبیعی می شود که به نوبه خود منجر به لخته شدن غیرعادی در رگ های خونی می شود.تعداد پلاکت ها معمولا به علت بیماری های زمینه ای و اختلالات خونی در مغز استخوان، از حد نرمال بیشتر می شوند.

ترومبوسیتوز

لخته شدن خون به دلیل اختلال ترومبوسیتوز

3.فیبریلاسیون دهلیزی:

این اختلال ،یک نمایش نامنظم ضربان قلب است. انقباضات نامنظم موجب کاهش فشار خون می شوند. در رگ های بازتر، ممکن است هیچ گونه فشاری وجود نداشته باشد، بنابراین خون لخته خواهد شد و خطر ابتلا به سکته مغزی و سایر عوارض قلبی را افزایش می دهد.علائم ممکن است شامل سرگیجه و خستگی باشد.پزشکان برخی داروها و تغییرات سبک زندگی را برای کنترل این بیماری توصیه می کنند و در موارد شدیدتر، جراحی تجویز می شود.

4.تصلب شرایین:

شرایطی است که در آن رگ های خونی که مسئولیت حمل اکسیژن را از قلب بر عهده دارند، سفت و سخت می شوند و عبور خون را به اندام و بافت های بدن کم و محدود می کند.به طور معمول، شریان ها انعطاف پذیر هستند، اما با افزایش سن خطر بروز سختی در آنها وجود دارد.

تصلب شرایین

تصلب شرایین و ایجاد خون مردگی در پا

5.نارسایی قلبی:

نارسایی قلبی می تواند به دلیل تشکیل لخته های خون باشد.نارسایی قلب زمانی اتفاق می افتد که ماهیچه های قلب نتوانند خون را به اندام های مختلف بدن برسانند.هنگامی که این اتفاق می افتد، خون موجود در رگ ها و شریان ها دارای فشار لازم نیستند و منجر به لخته شدن خون می شود.این وضعیت می تواند خطرناک باشد و ممکن است عواقب سلامتی بیشتری مانند حمله قلبی را در پی داشته باشد.

6.داروهای خاص:

بعضی از داروها زمانی که توسط برخی افراد مصرف شوند، به دلیل برخی شرایط اساسی و عوامل خطر، ممکن است منجر به تشکیل لخته های خون در رگ ها و شریان ها شود.این داروها، شامل داروهای ضدبارداری خوراکی، داروهای سرطان پستان و داروهای هورمونی می شوند.

مکانیسم عملکرد داروها با جریان طبیعی خون انجام می شود، که این روند موجب کاهش خون و افزایش خطر لخته شدن آن، در اندام های حیاتی می شود.در چنین شرایطی، پزشک با تغییر داروهای بیمار می تواند مشکل را حل کند.

داروهای خاص

افزایش خطر لخته شدن خون با مصرف داروهای خاص

7.سندرم فسفولیپید:

این یکی دیگر از علل شایع لخته شدن خون است و زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به پروتئین های طبیعی در خون حمله می کند.میزان آسیب بستگی به محل و نوع پروتئین مورد حمله دارد.سلولهای مرده ناشی از حمله ،آ«هایی هستند که با هم تجمع می کنند و باعث لخته شدن خون می شوند.

این سندرم ممکن است که باعث ایجاد لخته شدن خون در شریان ها و رگ ها شود.این یک اختلال خونی است که می تواند ناشی از عوارض بارداری، مانند سقط جنین و تولد نوزادان باشد.

8.اختلالات ارثی لخته شدن خون:

برخی از اختلالات لخته شدن خون وجود دارند که به لحاظ ژنتیکی به ارث برده می شوند اما این مشکل معمولا در سن جوانی بروز نمی کند.پس از رسیدن به سن بلوغ، ممکن است که فرد شروع به نشان دادن برخی نشانه ها در این باره کند، افرادی که ارث چنین اختلالی را دارند، خوب و ضروری است که برای پیشگیری به پزشک مراجعه کنند و ضروری است که خانم ها قبل از بارداری و یا زایمان، تحت نظارت و معاینه پزشکی قرار بگیرند، تا بتوانند درمان موثرتری داشته باشند.

 

ارثی بودن لخته شدن خون در پا

9.چاقی:

چاقی میزان لخته شدن خون در رگ ها و شریان ها را افزایش می دهد.افرادی که چاق هستند، آدیپوکین و سیتوکین بیشتری تولید می کنند، که منجر به مقاومت انسولین می شود و التهاب مزمن را ایجاد میکند.

سیتوکین که توسط بافت چربی ترشح می شود، فعالیت پلاکت ها را نیز افزایش می دهد.چاقی همچنین سرعت جریان خون از طریق رگ های خونی را کاهش می دهد و در نتیجه منجر به لخته شدن غیرعادی در رگ های خونی می شود.