ستاره پارسی : حقوق بازنشستگان با مشکل جدی برخورد کرده است. پس از چهار ماه، بالاخره مابه‌التفاوت فروردین حقوق بازنشستگان در حال واریز است. در حالی که هنوز مشکل حقوق بازنشستگان به‌طور کامل حل نشده، این‌بار مجلس یک سنگ دیگر جلوی پای بازنشستگان گذاشته است. افزایش حقوق بازنشستگان امسال پرحاشیه بود. قرار بود به حقوق سال ۹۹ بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی ۳۹ درصد افزایش سالانه اضافه شود.

 

همچنین قرار بود، آخرین مرحله همسان‌سازی با حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری انجام شود. اما وقتی مصطفی سالاری، رئیس سازمان تامین اجتماعی نتیجه این دو نوع افزایش را در فروردین اعلام کرد، نتوانست بازنشستگان را راضی کند.

 

براین اساس، حقوق یک بازنشسته با ۳۰ سال خدمت و با داشتن همسر و دو فرزند را چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان اعلام کرد. این رقم در واقع همان حقوق وزارت کار برای کارگران است.

 

اما واریزی‌های فروردین درست نبود و گروهی از بازنشستگان حقوق کمتری دریافت کردند، پس از اعتراض بازنشستگان، سالاری دستور بازبینی را صادر کرد.

 

نتیجه این شد که در محاسبه حقوق غیرحداقلی‌بگیران خطایی رخ داده است که در حقوق اردیبهشت اصلاح می‌شود. این اصلاح انجام شد، اما مابه‌التفاوت حقوق فروردین که قرار بود با حقوق اردیبهشت واریز شود، پرداخت نشد.

 

از اردیبهشت تا چند روز پیش مدیران سازمان تامین اجتماعی وعده واریز دادند، اما عملی نشد، علت نیز گفته شد که بودجه‌ای برای پرداخت مابه‌التفاوت نیست. اما بالاخره این واریزی در حال انجام است و پرداخت مابه‌التفاوت حقوق فروردین بازنشستگان (سایر سطوح) از روز چهارشنبه ۲۰ مرداد، آغاز شده است. حالا این مشکل حل شده، حقوق مرداد بازنشستگان نیز در حال واریز است و تا پایان مرداد انجام می‌شود. اما یک مشکل دیگر برای بازنشستگان در حال رخ دادن است. مجلس تصویب کرده که سهم دختران بیوه و مجرد از حقوق بازنشستگی پدرانشان به یک‌سوم برسد.

 

پیگیری تجارت‌نیوز از صندوق‌های بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی و لشکری و کشوری حاکی از این است که این مصوبه هنوز اجرایی نشده است. در واقع مدیران این صندوق‌ها نسبت به این مصوبه اظهار بی‌اطلاعی کردند.

 

علی‌اصغر بیات، رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی می‌گوید: از این مصوبه بی‌اطلاع هستم؛ چرا که حتی تلاش کردیم دختران طلاق‌گرفته‌ای که به خانواده برمی‌گردند نیز از حقوق پدرانشان سهم ببرند. طبق گفته او، سهم دختران از حقوق پدران فوت‌شده ۵۰ درصد است. بازنشستگان نسبت به این موضوع معترض و به دنبال ابطال آن هستند.