به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خانه فوتبال: براساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا قرار است از دوشنبه ۲۵ مرداد ماه تا شنبه ۳۰ مرداد تعطیل شود. جزئیات این تعطیلی هنوز مشخص نیست اما به توجه به اوج گرفتن موج پنجم و شیوع گسترده نوع دلتا ویروس کرونا به نظر می‌رسد که مشاغل بسیاری تعطیل شوند.

 

 

به نظر می‌رسد اگر قرار باشد یارانه معیشتی تعطیلی کرونا جدیدی پرداخت شود مبلغی حدود ۱۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر باشد و احتمالا باید حدود ۳۰ میلیون نفر ار شامل شود. یا این که دولت سناریو دیگری را در نظر بگیرد، یعنی تعداد یارانه‌بگیران را کاهش اما مبلغ آن را افزایش دهد.

در بحبوحه تعطیلی در موج پنجم، این موضوع نیز مطرح شد که دولت چند روز را تعطیل اعلام کند اما یارانه بپردازد. در سال گذشته دو مرتبه یارانه تعطیلی کرونا پرداخت شد. حالا به نظر می‌رسد پرداخت یارانه در تعطیلی پیش‌رو نیز خیلی دور از ذهن نیست.

 

 

چرا که پیش از این نیز در هر دو شش ماهه اول و دوم سال ۹۹ نیز برای حمایت‌ از خانوارها در دوران تعطیلی مشاغل یارانه تعطیلی کرونا پراخت شد.

 

 

پرداخت دو نوبت یارانه کرونا در یک سال اخیر

اولین یارانه تعطیلی کرونا در اسفند ۹۸ پرداخت شد. این یارانه تعداد کمی از خانوارها را شامل می‌شد و مبلغ آن بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان برای هر خانوار بود. در واقع دولت روحانی در اسفند ۹۸ اعلام کرد که در چهار ماه اسفند ۹۸ و فروردین، اردیبهشت و خرداد ۹۹ یارانه تعطیلی کرونا پرداخت می‌کند. حدود سه میلیون نفر نیز این یارانه را دریافت کردند.

نوبت دوم یارانه تعطیلی کرونا در شش ماهه دوم سال ۹۹ پرداخت شد. دولت در آذر اعلام کرد که به دنبال تعطیلی دو هفته‌ای مشاغل در دوره کرونا، به خانوارها یارانه می‌دهد. این یارانه به بیش از ۱۱ میلیون خانوار پرداخت شد. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئولیت شناسایی یارانه‌بگیران را بر عهده داشت.

 

 

طبق آخرین خبر، ۳۴ میلیون نفر مشمول دریافت این یارانه شدند که ۹ میلیون نفر آن از افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و ۲۵ میلیون نفر دیگر نیز افرادی کم‌درآمد، بدون حقوق ثابت و فاقد بیمه بودند.

 

 

مبلغ این یارانه برای افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی ۱۲۰ هزار تومان و برای ۲۵ میلیون نفر دیگر ۱۰۰ هزار تومان است.

 

 

دو سناریو برای مبلغ یارانه تعطیلی کرونا

بنابراین دو سناریو برای پرداخت یارانه تعطیلی کرونا جدید وجود دارد. یکی این که این یارانه به جمعیت زیادی پرداخت شود اما مبلغ آن حدود ۱۰۰ هزار تومان برای هر نفر باشد.

 

 

دومین سناریو نیز این است که این یارانه به جمعیت کمتر از ۱۰ میلیون نفر پرداخت شود که در این صورت مبلغ یارانه می‌تواند تا حدود ۲۰۰ هزار تومان نیز افزایش یابد.