به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین: قیمت طلا در صبح روز جمعه در آسیا افزایش یافت ، اما دومین کاهش هفتگی متوالی را تجربه کرده است. اکنون سرمایه گذاران منتظر حرکت بعدی سیاست پولی فدرال رزرو آمریکا هستند.

 

 

معاملات آتی طلا ۰٫۲۵ درصد افزایش یافت و به ۱۷۵۶٫۷۲ دلار رسید اما در مجموع و تاکنون فلز زرد در آخرین روز کاری ۰٫۵ درصد کاهش یافته است. دلار ، که معمولاً معکوس به طلا حرکت می کند ، روز جمعه کاهش یافت ، اما در اوایل هفته نزدیک به بالاترین سطح چهار ماه اخیر باقی ماند.

آخرین داده های اقتصادی آمریکا که روز پنجشنبه منتشر شد ، می گوید شاخص قیمت تولیدکنندگان در ماه جولای ماهانه ۱ درصد رشد داشته است که بیشترین افزایش سالانه در بیش از یک دهه گذشته است.

 

 

با این حال ، شاخص قیمت مصرف کننده که روز قبل منتشر شد ، نشان داد که فشارهای تورمی به اوج خود رسیده و ماهانه در ماه جولای کمتر از ۰٫۳ درصد پیش بینی می شود. این امر امیدواری ها را افزایش داد که فدرال رزرو زودتر از آنچه انتظار می رفت شروع به کاهش دارایی ها یا افزایش نرخ بهره نکند.

 

 

در حالی که مقامات فدرال رزرو در طول هفته درباره برنامه زمانبندی سیاست پولی شدیدتر نظرات متفاوتی ابراز کردند ، سرمایه گذاران همچنان نگران هستند که فشارهای تورمی می تواند فدرال رزرو را مجبور به کشیدن ماشه کند.

هیجانات پرشتاب سکه

بازار طلا و سکه با توجه به‌تغییر دولت و معرفی وزرای پیشنهادی، هفته گذشته برای دومین هفته متوالی، روند صعودی و افزایشی را پشت‌سر گذاشت‌ به‌طوری‌که هر سکه امامی در آخرین روز معاملاتی در قیمت ۱۱ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان داد و ستد شد که بر این اساس عملکرد هفتگی این سکه ۳/ ۲درصد معادل افزایش ۲۶۰ هزار تومان، مثبت بوده است.

 

 

گفته می‌شود عمده رفتار روند افزایشی سکه برگرفته از هیجانات ایجاد شده بین سرمایه‌گذاران از عدم پیشروی در برجام و همچنین رشد نرخ دلار در بازار داخلی است. باید گفت سکه در بازار اغلب به ‌قیمتی متفاوت از قیمت تئوریک معامله می‌شود که علت اصلی آن را می‌توان به ‌پیش‌بینی معامله گران از قیمت طلا در بازارهای جهانی و نرخ دلار در بازار داخلی مرتبط دانست.

 

 

اونس در مسیر کاهش هفتگی

قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به ‌افزایش آمار ابتلا به‌ کووید-۱۹ افزایش یافت اما در مسیر دومین کاهش هفتگی متوالی قرار گرفت. به ‌این ترتیب بهای اونس طلا در ساعت ۱۹ روز گذشته به ‌۱۷۷۲ دلار رسید. ادامه اختلالات مربوط به ‌کووید-۱۹ به ‌معنای آن است که بانک‌های مرکزی سراسر جهان به ‌اجرای تدابیر محرک مالی ادامه می‌دهند که تورم‌زا بوده و قیمت‌ طلا را در بلندمدت بالاتر می‌برد.

 

 

در کوتاه‌مدت انتظار می‌رود طلا در بازه معاملاتی ۱۷۵۰ تا ۱۸۰۰ دلار بماند. بازارهای آسیایی روز جمعه تحت‌تاثیر پیامدهای شیوع کرونای دلتا در کشورهای متعدد منطقه نزولی بودند. در این بین دلار پس از آماری که نشان داد قیمت تولیدکننده آمریکا بزرگ‌ترین افزایش را در بیش از یک دهه گذشته داشته است، نزدیک به ‌بالاترین حد خود در چهار ماه گذشته ایستاد.